Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Ett naturligt berättande: hur ord, bildning och musikalisk intuition samverkar och tillämpas i en instuderingsprocess av ett verk och i själva utvecklingen av konstnärskapet som sångerska
Royal College of Music in Stockholm, Department of Classical Music.
2016 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Hur berättar man en historia med sin röst?

 

De flesta konstarter är berättande, och särskilt tydligt är det för de utövare som använder sig av ord som en del av sitt uttrycksmedel. Denna text är ett undersökande av vilka grundläggande drivkrafter som fört mig, från att vara ett nyfiket och spontant musicerande barn, till en skolad klassisk sångerska. Jag ställer mig frågan varför detta har varit och är viktigt för mig som person och hur min personlighet, i kombination med användandet av min röst, har påverkat och påverkats av mitt konstutövande.

 

Genom att använda mig av kunskaper inom berättarkonsten, såsom litteratur och skådespeleri, har jag vid instuderingen av Robert Schumanns sångcykel Frauenliebe und Leben op. 42, försökt finna en balans mellan det naturliga och det inlärda i mitt uttryck. Utdrag från varje sång lyfts fram och belyses utifrån textliga och musikaliska aspekter, likaså samspelet mellan sång- och pianostämman. 

 

Vidare undersöker jag hur jag kan gestalta känslor och idéer från en annan tid, utan att sätta min nutida moraliska uppfattning främst. Denna frågeställning tar jag upp i samband med en kortare djupanalys av samtiden kring Clara och Robert Schumann, och denna analys har även färgat interpretationen av verket på ett, för mig, intressant sätt.

 

Texten avslutas med ett avsnitt som behandlar begreppen bildning och intuition och hur dessa kan, eller bör, sammanstråla i ett professionellt konstutövande generellt, och med fokus på mina resultat under mitt arbete specifikt. Jag ställer mig även frågan vilka lärdomar jag dragit under arbetet, och vilken inverkan detta kan ha på mitt framtida konstutövande.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , p. 42
Keywords [sv]
Sång, sånginterpretation, konstnärligt uttryck, historieberättande, instuderingsprocess, Robert Schumann, Clara Schumann, bildning, intuition
National Category
Cultural Studies Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-2131OAI: oai:DiVA.org:kmh-2131DiVA, id: diva2:932442
Presentation
2016-02-17, 19:00
Supervisors
Examiners
Note

Robert Schumann, Frauenliebe und leben op. 42

Kajsa Lindberg, sopran

Matilda Lindholm, piano

Available from: 2016-06-01 Created: 2016-06-01 Last updated: 2016-06-01Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(927 kB)236 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 927 kBChecksum SHA-512
1fffc05f06e9b2e3296240ceaf7c79283d41379b1a2b017e3ac49c36230fb4fc1c4202c0114879f872ef99d048fdcd45d74571d4b1b572d5058bf4db74665374
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Classical Music
Cultural StudiesMusic

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 236 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 734 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf