Lekinstitutionen: en studie i hur improvisationsteaterundervisning kan berika musikhögskolestudenter i sitt musicerande
2016 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 10 credits / 15 HE credits
Student thesis
Abstract [sv]
Syftet med studien är att tillföra kunskap till det undervisningsfält som inbegriper
musikalisk improvisation genom att undersöka hur improvisationsteaterträning kan gagna
en musiker som vill utvecklas inom improvisation. Studien genomfördes som en
aktionsforskningsstudie med en kvalitativ ansats och det sociokulturella perspektivet som
utblickspost. Aktionsprocessen bestod av en förberedande intervju med en erfaren
improvisationsteaterlärare, och därefter två aktioner där musikhögskolestudenter deltagit
i improvisationsteaterträning, och därefter medverkat i en fokusgruppintervju.
Målet var att ta reda på vilka kvalitéer musikhögskolestudenter identifierar ur
teaterimprovisation och på vilket sätt de upplever sig influeras och berikas av dessa
kvalitéer. Resultaten pekar på att deltagarna upplever improvisationsteaterträning som en
bra metod för att utveckla sin koppling mellan musikimprovisation och lek. Förmågan att
leka poängteras som en tillgång vid improvisationsutövande. De inspirerades att öva mer
tillsammans och att använda kroppen mer i sin musikaliska kommunikation. Resultaten
visar också att de upplever att improvisationsteaterträningen kan hjälpa dem utveckla sitt
personliga uttryck samt utveckla tillvägagångssätt att improvisera och komponera med
hjälp av att fokusera på förmågan att associera och bejaka impulser och idéer. Uppsatsens
diskussionsdel tar upp aspekter av ovan nämnda resultat i ljuset av tidigare forskning
inom improvisation och undervisning med sociokulturell teori som filosofiskt och
pedagogiskt ramverk.
Abstract [en]
The aim of this study is to add knowledge to the teaching field including musical
improvisation by examining what improvisational theatre training can offer a musician
who wants to develop skills in improvisation. The study was conducted with a qualitative
action research approach based on a sociocultural perspective. The action process
consisted of a preparatory interview with an experienced improvisational theatre teacher
followed by two group actions, in which participants consisting of music college students
exerted improvisational theatre training, and then participated in a focus group interview.
The goal was to find out what kind of qualities these music college students identify in
improvisational theatre and in what way they feel influenced and enriched by these
qualities. The results indicate that participants recognize improvisational theatre training
as a good method for developing their connection between musical improvisation and
playfulness. Playfulness is pointed out as an asset when improvising. They were inspired
to practice more together and to use the body more in their musical communication.
Results also show that these students felt improvisational theatre training could help them
develop their personal expression and also help them develop techniques for improvising
and composing music by focusing on their ability to associate as well as affirming
impulses and ideas that come to mind to a greater extent. The results are discussed in the
light of previous research regarding improvisation and teaching with sociocultural theory
as a philosophical and pedagogical framework.
Place, publisher, year, edition, pages
2016. , p. 43
Keywords [en]
Improvisation, music, theatre, music college students, action research
Keywords [sv]
Improvisation, musik, teater, studenter, musikhögskolor, aktionsforskning
National Category
Music Pedagogy
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-2334OAI: oai:DiVA.org:kmh-2334DiVA, id: diva2:1083746
Subject / course
Pedagogisk påbyggnadsutbildning för musiker
Educational program
Lärarexamen i musik
Supervisors
Examiners
2017-03-222017-03-222017-03-31Bibliographically approved