Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Flockar och negativa rum: strategier inom komposition av elektroakustisk musik
Royal College of Music in Stockholm, Department of Composition and Conducting.
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor of Fine Arts), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Den här texten summerar det jag har fokuserat på och arbetat med under min kandidatut- bildning på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm med fokus på arbetet kring min examens- komposition A Reality One Can No Longer Touch. Denna komposition består av tre delar: The Principles of Nature and Grace, The History of Levitation och Hyper Nature. Inledningsvis presenterar jag mina idéer och teorier kring hur simulerat flockbeteende och negativa rum kan användas som strategier vid kompositionsarbete av elektroakustisk musik. Därefter skriver jag om hur jag implementerar och applicerar dessa idéer i praktiken genom att ge exempel från min examenskomposition. 

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , 32 p.
Keyword [sv]
Elektroakustisk musik, spatialisering, negativa rum, flockbeteende
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-2417OAI: oai:DiVA.org:kmh-2417DiVA: diva2:1102634
Presentation
2017-04-29, Lilla salen, Kungl. Musikhögskolan, Valhallavägen 105, Stockholm, 19:00
Supervisors
Examiners
Note

Fredrik Mathias Josefson - A Reality One Can No Longer Touch

 

Kompositionen A Reality One Can No Longer Touch är en del av en pågående undersökning av hur simuleringar av flockbeteenden kan användas som strategier inom komposition och tillämpas på musikaliska parametrar inom frekvensdomänen, tidsdomänen och rumsdomänen. Kompositionen inkluderar både konkreta och abstrakta ljud där flockande fåglar och svärmande insekter möter syntetiserande och genererade motsvarigheter.

 

Fredrik Mathias Josefson är konstnär, kompositör och ingenjör med en examen i Fine Arts från Kungl. Konsthögskolan respektive en civilingenjörsexamen från Kungl. Tekniska Högskolan. Som medlem i Fylkingen och verksam vid Elektronmusikstudion (EMS) har han under en längre tid varit engagerad på den internationella experimentella musikscenen. För närvarande ligger fokus av hans konstnärliga arbete på kompositioner framförda på flerkanaliga högtalarsystem, där spatialisering av ljud är en väsentlig del av verken. Hans arbete spänner över digitala och analoga medier och kan ta formen av skivor, installationer och konserter. Under våren 2017 avslutar han sin kandidatutbildning i elektroakustisk komposition vid Kungl. Musikhögskolan med en konsert för 33 högtalare.

Available from: 2017-05-30 Created: 2017-05-29 Last updated: 2017-05-30Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text

By organisation
Department of Composition and Conducting
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

Total: 40 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf