Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Klangfärg som ett musikdramatiskt verktyg: skriftlig reflektion inom självständigt arbete
Royal College of Music in Stockholm, Department of Composition and Conducting.
2017 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Det börjar med en ensam sinuston som försiktigt velar fram och tillbaka från en kvartston till en annan. Gradvis läggs fler toner till som vandrar uppåt i register, allt i bestämd numerisk ordning. Först en oktav, sedan en kvint, för att till slut vridas och vändas på vid den lilla och stora tersen. Ett område i övertonsserien som så mycket musik har baserats på genom tiderna. Ett rent spektrum blommar ut, en slags klanglig ouvertyr. Ett musikaliskt rum öppnas upp, och ljudets resa från en färg till en annan sätts i rörelse. 

Följande text kan i sin helhet ses som en tidslinje att följa: från mitt första stycke komponerat under min masterutbildning till mitt sista, och hur mitt arbetssätt från föregående stycken har anpassats och modifierats för att fungera i en ny situation: musikdramatisk komposition. Mina två verk Penumbra och Umbral loops, som jag presenterar först i denna text, var under kompositionsprocessen präglade av en mycket specifik metodik, som jag utvecklade efterhand.

Denna metodik är baserad på övertonsserien och styr harmonisk gestaltning. Medan dessa verk skrevs öppnades nya kompositionstekniker och gestaltningsmöjligheter plötsligt upp sig för mig, och jag kände att jag äntligen hade hittat ett uttryck som passade mig.

När jag sedan skulle komponera kammaroperan Aquilegia ville jag pröva på att sätta detta arbetssätt i en helt ny situation: att skriva dramatisk musik. Jag ville kombinera de kompositionstekniker och gestaltningar som jag tidigare hade utvecklat och nu använda dem för att komponera opera, en kompositionsform som kräver tydliga förändringar för att helheten ska fungera. Var detta möjligt? Eller var mitt föregående arbetssätt dömt till att enbart existera inom ett specifikt medium?

Vad jag hoppas att denna text kan ge läsaren är en inblick i olika kompositionstekniker och estetiska möjligheter. Jag vill visa på att de verktyg som jag tidigare hade tagit till mig faktiskt kan existera och ha en bärande roll i musiken, oberoende vilket medium de används inom. Texten handlar om skillnaden mellan att komponera konsertant och dramatisk musik, och hur jag själv har försökt att knyta de båda samman med ett och samma ord: klang.

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , 32 p.
Keyword [sv]
Klangfärg, kompositionsteknik, spektralmusik, musikdramatik, live-elektronik
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-2444OAI: oai:DiVA.org:kmh-2444DiVA: diva2:1104627
Presentation
2017-04-22, Operahögskolan, Teknikringen 35, 114 28 Stockholm, Stockholm, 14:06 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2017-06-01 Created: 2017-06-01 Last updated: 2017-06-02Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1189 kB)17 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1189 kBChecksum SHA-512
2fded70529c5a6f013ca79d6d9d83c08f0cccb960d67ad8585d84de37065da88ab0bce9f8ac51f564d40bc4ceee3e6f7f6099cda18bc729282286590e1446c7d
Type fulltextMimetype application/pdf
Bilaga 1: partitur till verket penumbra(207 kB)0 downloads
File information
File name ATTACHMENT01.pdfFile size 207 kBChecksum SHA-512
e7f17334407ac7b5dd1acd225f7960460ba29ca89a4a4957101bdf85109884040ab6606655a896af5bb97fdfec2a0b436415ef84db6fff9f0dc3fd6ca5cdc55d
Type attachmentMimetype application/pdf
Bilaga 2: partitur till verket Umbral loops(981 kB)1 downloads
File information
File name ATTACHMENT02.pdfFile size 981 kBChecksum SHA-512
480cc17184ecc26f04c534744dabe2511d67c3f1afc4ddd372cd6b77ad846669ab9e44e59d484ff15c450186cb1bc599c0f54ad81acbe31e08cdb4488955f019
Type attachmentMimetype application/pdf
Bilaga 3: partitur till kammaroperan Aquilegia(981 kB)0 downloads
File information
File name ATTACHMENT03.pdfFile size 981 kBChecksum SHA-512
480cc17184ecc26f04c534744dabe2511d67c3f1afc4ddd372cd6b77ad846669ab9e44e59d484ff15c450186cb1bc599c0f54ad81acbe31e08cdb4488955f019
Type attachmentMimetype application/pdf
Bilaga 4: Spår 1 (inspelning av verket penumbra)(118688 kB)5 downloads
File information
File name AUDIO01.wavFile size 118688 kBChecksum SHA-512
ec71c659b0f68861f31d65a83428fef1f2e5ec477e58ddfa161a3d8b889bb2e57bd9d9e238a50b708fa604a91d80a54309caca81e8371f3d274c354306c07d6f
Type audioMimetype audio/x-wav
Bilaga 4: spår 2 (Lyssningsexempel 1)(18525 kB)12 downloads
File information
File name AUDIO02.wavFile size 18525 kBChecksum SHA-512
30b452b63052973c3c8db9c32d80feb4ffc1a196206e45b69ee1b7484f0bbfa61e5b407a46dedf24d3740882b37de7f4d3571d0fc75d8c800a3fd31ef91828b2
Type audioMimetype audio/x-wav
Bilaga 4: spår 3 (inspelning av verket Umbral loops)(102963 kB)4 downloads
File information
File name AUDIO03.wavFile size 102963 kBChecksum SHA-512
033e2790522c89fdc61d6c7fc3b9d7be32e8d4ba6f55b58e6c047d31d56841998602cccc949497bed20fd30af6df14a3bd03089a288ec2071f089e0a2f36cfaf
Type audioMimetype audio/x-wav
Bilaga 4: spår 4 (inspelning av kammaroperan Aquilegia)(410693 kB)3 downloads
File information
File name AUDIO04.wavFile size 410693 kBChecksum SHA-512
d2247c0edcbee82ab5a686dbc217eb2f5f463fda9678455babd6cecc13987bb84190b62a59157c8b36b4b3689ab4cee683c578e2b75cd36d04a3d9c5009b7582
Type audioMimetype audio/x-wav
Bilaga 4: spår 5 (lyssningsexempel 2)(9963 kB)8 downloads
File information
File name AUDIO05.wavFile size 9963 kBChecksum SHA-512
1cf112a6c07e71afcd848097abea0830a4ecb145d2ebe7c75aba19dd3ab8f316eeee60680257d7d91b44235730582f117ab3ccf94b8b8adf6e17aa7f37fced18
Type audioMimetype audio/x-wav

By organisation
Department of Composition and Conducting
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 17 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 102 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf