Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Griegs cellosonat: att följa kompositörens anvisningar
Royal College of Music in Stockholm, Department of Classical Music.
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor of Fine Arts), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Denna studie omfattar en närmare analys av den första satsen ur Edvard Griegs stora sonat skriven för cello och piano 1882–83. Analysens fokus ligger på kompositörens noggranna anvisningar och huruvida användandet av dessa påverkar resultatet i praktiken. För att få en tydlig bild av skillnaden bearbetas också en skildring av två olika cellisters tolkning och användande av Griegs egna anvisningar i denna text. 

Efter att ha gjort denna analys och jämförelse lyckades jag komma närmare min egen uppfattning om hur viktigt eller oviktigt det är att följa kompositörens anvisningar. För att undvika att bli partisk valde jag två fantastiska cellister vars spel och musicerande jag sympatiserar med i lika hög grad: Mstislav Rostropovich och Truls Mørk. Jämförelsen mellan de två inspelningarna visar att Rostropovich i det här fallet var den som följde Griegs anvisningar minst och Mørk mest. Min uppfattning om Rostropovichs inspelning var att han spelade med en större musikalisk övertygelse och personlighet än Mørk, och därför sympatiserade jag mer med Rostropovichs tolkning. Känslan jag fick av att lyssna på Rostropovich som inte följde notbilden lika noggrant som Mørk blev mycket starkare för mig eftersom jag i princip alltid uppskattar musiker som prioriterar att spela från hjärtat mer än att spela precis som det står och korrekt. 

Jag hoppas och tror att denna kunskap kommer hjälpa mig att få fram min bästa tolkning och på så sätt vara användbar för mig i mina framtida studier.

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , 15 p.
Keyword [sv]
Grieg cellosonat i a-moll op.36, cello, tolkning, verkanalys, instudering
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-2540OAI: oai:DiVA.org:kmh-2540DiVA: diva2:1141201
Educational program
Kandidatprogram musiker
Presentation
2017-05-18, Kungasalen, Valhallavägen 105, Stockholm, 19:00 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Note

Grieg cellosonat i a-moll op.36

Klara Andersson piano

Filip Lundberg cello

Available from: 2017-09-14 Created: 2017-09-14 Last updated: 2017-09-14Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text

By organisation
Department of Classical Music
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf