Rhythmopoeia: dansrytmer i Marin Marais Pièces de viole
2017 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor of Fine Arts), 10 credits / 15 HE credits
Student thesis [Artistic work]
Abstract [sv]
Dansformer och deras struktur, rytm och affekt intar en stor plats i barockmusiken. Rhythmopoeia är ett begrepp som har sin ursprung i den grekiska antiken. Det är läran av hur man bygger upp den rytmiska strukturen av ett musikstycke eller en dikt. När konstnärer och vetenskapsmän under renässansen och barocktiden började återupptäcka antikens kulturskatter och idéer fick även konceptet rhythmopoeia nytt liv. Många barocktonsättare kände till det och var väl förtrogna med retorikens och poesins grunder. Grekiska versfötter som grundläggande element i diktkonsten lämpar sig även bra att beskriva rytmiska enheter i musik. Konceptet blev vägledande i min analys av tre satser ur Marin Marais Pièces de viole. Denna analys och undersökningen av olika källor har hjälpt mig att få en djupare förståelse för musiken och hur den skulle spelas. Det har underlättat instuderingsprocessen, hjälpt mig att lösa stråktekniska problem och bidragit till större säkerhet i min interpretation.
Place, publisher, year, edition, pages
2017. , p. 19
Keywords [sv]
Uppförandepraxis, barockdans, rytmisk struktur, fransk barock, Marais, viola
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-2569OAI: oai:DiVA.org:kmh-2569DiVA, id: diva2:1168542
Educational program
Kandidatprogram musiker
Presentation
2017-05-30, Körsalen, KMH, 11:30 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Note
Marin Marais: ur Pièces de viole, vol. II
Nr. 85 Allemande
Nr. 87 Courante
Nr. 89 Sarabande
Anna Lamberti, barockviola
Mayumi Kamata, cembalo
2017-12-212017-12-202017-12-21Bibliographically approved