Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Mozart och flöjten: En analys av Flöjtkvartett i C-dur (KV 285b)
Royal College of Music in Stockholm, Department of Classical Music.
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor of Fine Arts), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Wolfgang Amadeus Mozart föddes 1756 och skulle blir en av de allra största kompositörerna av klassisk musik i sekler framöver. Han skrev musik som har tilltalat och berört mängder av människor, allt från små sonater för piano skrivna vid 8-års ålder, till otaliga kammarmusikverk och stora, praktfulla operor. I den här arbetet redogörs för ett kammarmusikaliskt verk skrivet av Mozart år 1778: flöjtkvartett i C-dur K285b, första satsen. Arbetet fokuserar framförallt på musiken och innehåller en utförlig analys av satsen, men behandlar också Mozarts liv, tiden då han levde, flöjten som instrument på slutet av 1700-talet samt flöjtens roll i det valda stycket. Genom att lyssna på olika inspelningar av stycket, studera in det själv samt läsa om och studera tiden då denne kompositör levde, har material samlats för att kunna ge en bild av Mozart och hans relation till flöjten.

I analysen finns hela första satsen redovisad med harmonisk analys, utmärkande teman och motiv och de fyra instrumentens olika stämmor och funktioner i stycket. Här är satsen beskriven utan synpunkter på möjliga musikaliska tolkningar. I sammanfattningen av resultatet diskuteras de tre använda inspelningarna och här ger jag min egen uppfattning om inspelningarna och hänvisar till dem när jag uttrycker min åsikt om interpretation. Här besvaras frågeställningarna som efterfrågas i syftet. Reflektionsdelen tar upp varför Mozarts musik tilltalar så många människor. Där står också om Quantz som i sin bok, skriven 1752, talar om för sina läsare vad som är det essentiella med musik: uttryck för känslor och beröring av sinnena. Detta kopplas till nutiden och faktumet att Quantz ståndpunkt fortfarande är gällande. 

Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 14
Keyword [sv]
flöjt, traversflöjt, Mozart, flöjtkvartett, analys, KV 285b, Quantz
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-2688OAI: oai:DiVA.org:kmh-2688DiVA, id: diva2:1202842
Supervisors
Examiners
Available from: 2018-05-03 Created: 2018-05-01 Last updated: 2018-05-03Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Mozart och flöjten(3720 kB)8 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3720 kBChecksum SHA-512
82a5bfad114eabc46d0b2bf5eeca0ecf2559235b26d4c5f2de42c4cc47ce77cc37bf46fb10ba6f8e10d043e4ae2005202192c98c4f7168d835bfb6024e48b4d6
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Classical Music
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 8 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 12 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf