Rum och rundgång: Ett försök att kartlägga ljudande upplevelser
2019 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor of Fine Arts), 10 credits / 15 HE credits
Student thesis [Artistic work]
Abstract [sv]
Den här texten diskuterar mina ljudande upplevelser och hur dessa relaterar till tankar kring vad som är verkligt och vad som virtuellt. Detta görs genom att jämföra skillnader mellan upplevelser av dels akustiskt och elektronisk ljud, dels analogt och digitalt ljud. Dessa tankar tar avstamp i James J. Gibsons och Eric Clarkes respektive teorier om ekologisk perception, samt Casey O'Callaghans tankar om ljudontologi.
Slutligen diskuteras två av mina elektroakustiska musikstycken: Alienated II (2019), som är den konstnärliga delen av detta examensarbete, och Walls of Amber (2018).
Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 32
Keywords [sv]
ekologi, perceptionspsykologi, musikalisk interaktion, musikalisk ljudlära, musiklyssning, musikpsykologi, musikupplevelser, musikupplevelse och kunskap, elektroakustisk musik, experimentell musik
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-3088OAI: oai:DiVA.org:kmh-3088DiVA, id: diva2:1319490
Presentation
2019-04-08, Lilla Salen, KMH, Valhallavägen 105, Stockholm, 19:00 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Note
Konserten var två kombinerade examenskonserter, där den andra var del av Fredrik Mathias Josefsons masterexamen i elektroakustisk komposition på Kungliga Musikhögskolan.
2019-06-032019-06-012019-06-04Bibliographically approved