Det här konstnärliga examensarbetet kommer att kretsa kring Kvartett för tidens ände (1941) av Olivier Messiaen, och särskilt dess tredje sats, Fåglarnas avgrund. Verkets uppkomst i ett av andra världskrigets fångläger är en intressant och fascinerande berättelse. Syftet är att undersöka hur symboliken i Fåglarnas avgrund kan användas för att göra en så god och välmotiverad tolkning av satsen som möjligt. Detta måste göras utifrån kunskaper kring kompositören och hans samtid. Arbetet försöker särskilt att belysa de religiösa tankar som kan ligga till grund för denna symbolik. Ett antal tryckta källor i form av biografier men också intervjuböcker ligger till grund för arbetet, liksom examensarbetes upphovsmans egna musikaliska förståelse. Resultatet redovisar hur musikens interpretation bör göras utifrån syftets frågeställningar, och exemplifieras genom korta notexempel. Till sist framförs slutsatser från arbetet, där betydelsen av studier av kompositörens tankar, religion och idévärld, liksom av dennes samtid, framhålls.