I doktorandprojekt ”Kurbits ReBoot, svensk folksång i ny scenisk kontext” (Rosenberg, 2013) undersöktes om koncept flow (Csikszentmihaly, 1990) kunde användas ”omvänt” i en konstnärlig process. Kan de begrepp som kännetecknar en person som upplever flow, också användas som konstnärliga verktyg, gestaltande metoder, för att uppnå detsamma. Begreppen reorientering, mimicry, play och risk kompletterades med verktygen skarpt läge, feedback, längtan och långtråkigt, för att testa denna möjlighet. Ur det konstnärliga experimentet trädde en processmässig tidslinje fram där verktygen hade olika användbarhet i olika delar av den konstnärliga process som sker både kontinuerligt och språngvis. Detta ger en kompletterande modell till t.ex. koncept som Kolbs learningcircle (1984). I denna presentation presenteras också en ny undersökning kring modellens användbarhet i att förstå och beskriva en konstnärlig process med utgångspunkt från andra konstnärers beskrivning av hur deras konstnärliga process fungerar och startar.
Csikszentmihaly, M. (1990). Flow, Den optimala upplevelsens psykologi. Stockholm: Natur och kultur.
Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning, Experience as The Source of Learning and Development. New Jersey: Prentice-Hall.
Rosenberg, S. (2013). Kurbits-ReBoot, svensk folksång i ny scenisk gestaltning. (Doctor of Music), KMH and Sibeliusacademy, Stockholm.
Rosenberg är sångerska och professor i folksång vid Kungl Musikhögskolan och disputerade 2013 med den konstnärliga avhandlingen ”Kurbits ReBoot, svensk folksång i ny scenisk kontext”. Fokus i forskning ligger just nu på improvisation i folksång.
2018.