Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Spelmansboken som en ”hub” för musikaliskt skapande idag: Hur spelmansbokens skrivna material kan tjäna som en källa till inspiration för dagens folkmusiker och sångare
Royal College of Music in Stockholm, Department of Folk Music.ORCID iD: 0000-0003-0200-3144
Royal College of Music in Stockholm, Department of Folk Music.
Royal College of Music in Stockholm, Department of Folk Music.
Royal College of Music in Stockholm, Department of Folk Music.
2017 (Swedish)Conference paper, Oral presentation with published abstract (Other academic)
Abstract [sv]

Dagens folkmusiker har mycket gemensamt med äldre tiders ”Stads-musikant” och byspelman, de som tillskrivs ”Spelmansböckerna” (Gustafsson, 2016). Precis som dessa har dagens folkmusiker (och folksångare) ofta en central, mångfacetterad roll i sitt lokalsamhälle, de är ”skapande interpreter” (Rosenberg, 2013), vilket betyder att de som musiker rör sig sömlöst mellan rollerna som musiker, arrangör, kompositör, pedagog, artist, dansspelman – allt i en och samma person. De är ofta viktiga inspiratörer och drivkrafter i sitt lokalsamhälle och fungerar som centralgestalter för musikaliska aktiviteter. För den historiska stadsmusikanten och byspelmannen, likväl som folkmusikern/ sångaren idag, verkar den nedskrivna notationen främst fungera som inspiration för praktiskt bruk, för att spela och improvisera musik utifrån, snarare än att betrakta som komponerande verk eller original utifrån 1800–1900 talets västerländska konstmusikideal.

Vid institutionen för folkmusik vid Kungl. Musikhögskolan arbetar vi pedagogiskt och konstnärligt i utbildningarna med olika aspekter på rollen som folkmusiker idag; hur kan man undervisa, utveckla och använda denna breda roll som skapande interpret i dagens moderna musikliv? Hur kan man använda de metoder för analys som vi utvecklat på KMH t.ex. stil-analys, folkmusikteori, stavelseskelettanalys, folkmusikimprovisation, interaktion mellan musik och dans etc. som verktyg i dagens folkmusik för att skapa musik idag?

Vilka kunskaper och verktyg behöver man för att bli en skicklig folkmusiker/ folksångare idag, i en roll där man befinna sig både i en muntlig och skriftlig tradition och behöver kunna använda sig av skriftligt noterat material som en källa för musikskapande och samtidigt bibehålla sin gehörsmässiga ingång till en repertoar; länka samman den gehörsmässiga traditionen med noterat material. Hur kan man närma sig enkelt noterade melodier som de i ”spelmansböckerna” för att använda dem som utgångspunkt för improvisation, arrangemang och komposition, helt enkelt låta ”spelmansböckerna” fungera som en ”hub” för musikaliskt skapande idag?

Place, publisher, year, edition, pages
2017.
Keywords [sv]
spelmansböcker, folkmusik, högre utbildning, stilanalys, improvisation, folkmusikteori
National Category
Music Musicology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-3287OAI: oai:DiVA.org:kmh-3287DiVA, id: diva2:1368336
Conference
Spelmansböcker i Norden, Linnéuniversitetet Växjö, 21-23 November 2017
Available from: 2019-11-06 Created: 2019-11-06 Last updated: 2020-12-30Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Search in DiVA

By author/editor
Rosenberg, Susanne
By organisation
Department of Folk Music
MusicMusicology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 334 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf