Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Jag hör inte!: En musikstudie i att lyssna inåt, på andra och ljudexempel
Royal College of Music in Stockholm, Department of Music Education.
2020 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

En vital del av musiken är att lyssna, oavsett om man är tonsättare, lärare, musiker eller elev.

Inhämtning och återskapande av musiken medför att musiker kan utveckla sin musikalitet och

sitt musikaliska hantverk, lyssnandet blir en konsekvens för utveckling där personen berörs

men också finner djup på olika nivåer. Denna studie i att lyssna ”inåt”, på gruppen och på

externa källor grundar sig i boken Deep Listening av Pauline Oliveros. Syftet med studien är

att undersöka om Oliveros övningar kan utveckla förmågan att fokusera sitt lyssnande och

medvetet kunna urskilja olika dimensioner inom ljud och musik. Oliveros förhållningssätt när

det gäller lyssnande i kombination med John Deweys erfarenhetsperspektiv utgör studies

teoretiska ram. Fyra informanter deltog i undersökningen under två lektionstillfällen. I

undersökningen fick informanterna lyssna, utföra övningar samt avslutningsvis skriva ner sina

upplevelser.

Resultatet visar att upplevelsen av övningarna skilde sig åt mellan deltagarna. Av de

nedskrivna upplevelserna går det att urskilja en svårighet för deltagarna att ”lyssna inåt”, där

deltagarna ska ta fram den musikaliteten liktydigt med ”jaget”. Det kan bero på tidigare

erfarenheter, dynamiken i gruppen eller olika sinnesstämningar. Det som går att urskilja som

en enkelhet för informanterna var deras förmåga att urskilja melodi, vilket också kan bero på

deras tidigare erfarenheter. Utifrån studiens resultat finns det skäl att dels fundera över hur

gehörsundervisningen kan utvecklas, dels hur musiklärare i allmänhet kan arbeta med

övningar för att kombinera upplevelser, känslor och minnen med musikteori, gehör och

lyssnande.

Abstract [en]

A vital part of music is to listen, whether someone is a composer, teacher, musician or

student. Obtaining and recreating the music means that musicians can develop their musicality

and musical craftsmanship, listening becomes a consequence for development where the

person is touched but also finds depth at different levels. This study of listening “within”

herself or himself, the group and external sources is based on the book Deep Listening by

Pauline Oliveros. The purpose of this study is to investigate whether Oliveros exercises can

develop the ability to focus his or hers listening and be able to discern different dimensions in

sound and music. Olivero’s approach to listening in combination with John Dewey’s

experience perspective forms the theoretical framework for the study. Four informants

participated in the survey during two lessons. In the survey, the informants had to listen,

perform exercises and finally write down their experiences.

The results show that the experiences of the exercises differed between the participants.

From the experiences written down, it is possible to discern a difficulty for the participants to

"listen inward", where the participants must produce that musicality simultaneously with "the

self". It may be due to past experiences, the dynamics of the group or different moods. What

can be distinguished as a simplicity for the informants was to discern the melody, which may

also be due to past experiences. Based on the results of the study, there are reasons to consider

how ear-training can be developed, and how music teachers can generally work with exercises

to combine experiences, feelings and memories with music theory and ear-training and

hearing.

Place, publisher, year, edition, pages
2020. , p. 36
Keywords [en]
Ear training, experiences, improvisation, audiation, concentration, listen, Deep listening
Keywords [sv]
gehör, upplevelser, improvisation, audiation, koncentration, erfarenheter, lyssna, Deep listening
National Category
Music Pedagogy
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-3423OAI: oai:DiVA.org:kmh-3423DiVA, id: diva2:1416890
Educational program
Ämneslärarprogram med inriktning mot gymnasieskolan
Supervisors
Examiners
Available from: 2020-03-27 Created: 2020-03-25 Last updated: 2020-03-27Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(738 kB)7 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 738 kBChecksum SHA-512
e8951e5364ebc40ce08f2fd3ebbbbbf2246ecab3e437b32842ab1a791578b1740763cf615e6bd1b04c4e2f91abf7e0452b10c33e4dd2c65c3e6c77b88ebc6039
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Music Education
MusicPedagogy

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 7 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 84 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf