Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Musicera fritt: Att bli trygg med utantillspel
Royal College of Music in Stockholm, Department of Classical Music.
2020 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor of Fine Arts), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Visst är det imponerande när solister framför hela verk utantill? Hur lyckas de memorera så långa stycken utan att behöva titta i notbilden? I den här uppsatsen undersökte och arbetade jag med olika metoder för att som musiker bli mer bekväm med att spela utan noter. Vid utantillspel upplever många musiker en frihet på scenen som påverkar framförandet  positivt. Inte minst blir ofta kommunikationen med orkester, dirigent och publik avsevärt bättre. I undersökningen testades och jämfördes olika memoreringstekniker för att hitta den mest effektiva. Syftet var att upptäcka bra metoder som skulle kunna integreras rutinmässigt i framtida instudering av nya verk. För att verklighetsanpassa studien valdes metoder ut och användes vid instuderingen av ett för mig helt nytt stycke som sedan skulle framföras utantill inom en utsatt tidsram. I första hand inriktades instuderingen på musik skriven för klarinett och orkester. Stycket där metoderna jämfördes var Louis (Ludwig) Spohrs andra klarinettkonsert i ess-dur op.57. Tack vare studien upptäckte jag en hel del nya sätt att memorera musik. Några tekniker var kända sedan tidigare men andra var helt nya. Tesen att någon av metoderna skulle vara överlägset bäst fick efter studien däremot revideras. Resultatet visade istället att en kombination av olika tekniker och tillvägagångssätt fungerade bäst för mig under instuderingsfasen. Istället för att hitta den mest effektiva memoreringsmetoden fann jag flera mycket användbara tekniker att tillämpa. Tack vare dem kan studiens resultat användas även vid kommande projekt i framtiden. De metoder som tillsammans lade grunden för en stabil instudering och memorering i undersökningen kommer i längden att bidra till en större trygghetskänsla kopplad till memoreringsarbetet. Istället för att känna osäkerhet då musik framförs utantill efter en bristfällig instudering kan studiens resultat leda till en större glädje och frihetskänsla vid konsertsituationer tack vare en välfungerande rutin för memorering. Då studien är högst personlig brister den givetvis ur ett generellt perspektiv. Eftersom undersökningen enbart görs av en person är det svårt att dra slutsatser av vilka metoder som fungerar bäst för en större grupp människor.

Place, publisher, year, edition, pages
2020. , p. 16
Keywords [sv]
memorering, förberedelse, träning av minnet, mental förberedelse, musikalisk frihet, solistiskt framförande, kommunikation, visualisering
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-3494OAI: oai:DiVA.org:kmh-3494DiVA, id: diva2:1431638
Educational program
Kandidatprogram musiker
Supervisors
Examiners
Available from: 2020-05-25 Created: 2020-05-23 Last updated: 2020-05-25Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

By organisation
Department of Classical Music
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 327 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf