Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Konsertformen och dess tecken: En dekonstruktiv läsning – och en historia om en ensemble en dirigent och en Bellman.
Royal College of Music in Stockholm, Department of Composition and Conducting.
2020 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor of Fine Arts), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Denna text kommer att kretsa kring min komposition Historien om en ensemble en dirigent och en Bellman, det filosofiska begreppet dekonstruktion och de tankar som uppstod när jag fördjupade min kunskap om detta filosofiska tankegods, vilket resulterade i en mängd idéer och ledde i sin tur fram till kompositionen Historien om en ensemble en dirigent och en Bellman.

Som inledning till denna text kommer jag börja med att göra en kort presentation av min tolkning av begreppet dekonstruktion med utgångspunkt i texten Den okända texten av Anders Olsson. I efterföljande kapitel kommer jag att presentera min dekonstruktiva läsning av konsertformen där jag talar om de tecken jag anser ryms i det begreppet. Denna läsning ligger sedan som grund till min fortsatta diskussion om främst min egen musik och hur jag applicerat den i Historien om en ensemble en dirigent och en Bellman.

Syftet med denna text är att ge exempel på hur mitt dekonstruktiva förhållningssätt kan öppna upp nya vägar inom komposition genom att lyfta blicken från enbart det ljudande resultatet och även ta i beaktande det performativa skeendet i rummet – detta för att förhoppningsvis få en tilltänkt publik att tvingas aktivera deras lyssnade och perception genom både inbjudande och subversiva gester och tekniker.

Place, publisher, year, edition, pages
2020. , p. 24
Keywords [sv]
Komposition, Dekonstruktion, Derrida, Filosofi, Postmodernism, Bejakande, Agerande, Tecken
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-3543OAI: oai:DiVA.org:kmh-3543DiVA, id: diva2:1434829
Supervisors
Examiners
Note

Till dokumentationen hör även följande verk: Historien om en ensemble en dirigent och en Bellman

Available from: 2020-06-04 Created: 2020-06-03 Last updated: 2020-06-04Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Arne Björk - Konsertformen och dess tecken(1743 kB)175 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1743 kBChecksum SHA-512
cf8d146370234986744d8c11e9c08f6ad78a4dee4f7bede6008b491d813801a0fbd6327fd1f6f3b5dcf4e1fcee645fa4d1e74819686e72090a504d54b0f1cc72
Type fulltextMimetype application/pdf
Arne Björk - Historien om en Ensemble, en Dirigent och en Bellman - 2020-02-25(874 kB)94 downloads
File information
File name ATTACHMENT01.pdfFile size 874 kBChecksum SHA-512
f5032b82f1b896108494c4b90a730dc3a0f0b5d9820aaf497adc594feeea759f8f98854e05715da1911fd24ca9044b8a173e088fb09c8099c0ffcb5c5098618b
Type attachmentMimetype application/pdf

By organisation
Department of Composition and Conducting
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 175 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 528 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf