Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Pop(ulär)musik nu och för hundra år sedan: likheter och skillnader mellan Max Martin och Irving Berlin
Royal College of Music in Stockholm, Department of Music and Media Production.ORCID iD: 0000-0003-4939-0938
Royal College of Music in Stockholm, Department of Music and Media Production.
Royal College of Music in Stockholm, Department of Music and Media Production.
Royal College of Music in Stockholm, Department of Music and Media Production.
Show others and affiliations
2020 (Swedish)Conference paper, Oral presentation with published abstract (Refereed)
Abstract [sv]

Denna studie fokuserar på kärnegenskaper hos två mycket framgångsrika upphovspersoner inom populärmusik: Irving Berlin (1888-1989) och Martin Sandberg (1971-), också känd som Max Martin. Även om det naturligtvis finns stora skillnader i det omgivande samhället och den kultur där Berlin var och Sandberg är aktiv, finns ändå uppenbara likheter mellan de båda. I denna delstudie, som ingår i projektet Searching for Sophia in Music Production, presenterar vi en kunskapskritisk analys av två intervjuer; en med Irving Berlin och en med Martin Sandberg. Intervjun med Berlin genomfördes av Frank Ward O'Malley (1875-1932) och var ursprungligen publicerad i "The American Magazine", Volym 90, oktober 1920, där Berlin presenterade "Nine Rules for Writing Popular Songs". Intervjun med Martin Sandberg genomförde vi själva i november 2019 där vi, bland annat, bad honom bedöma en musikproduktions- och låtskrivarmodell som vi själva tagit fram baserad på strategier som användes av Dag Volle (1963– 1998), även känd som Denniz PoP. Vi har i tidigare delstudier utvecklat denna modell och Volle är mycket intressant som studieobjekt eftersom han, trots att han saknade formell musikutbildning, var en mycket framgångsrik svensk musikproducent och även lade grunden till att utveckla nya innovativa musikproduktionsmetoder som flera av hans medarbetare, där ibland Martin Sandberg, har fortsatt att använda och utveckla vidare. I analysen jämförs Berlins reflektioner kring sin egen modell ”Nine Rules for Writing Popular Songs” och Sandbergs reflektioner över vår egen Denniz PoP-modell. Undersökningsresultaten visar på stora likheter, men också vissa tydliga skillnader, mellan vilka aspekter som Berlin och Sandberg betonar som viktiga för hur upphovspersoner kan eller bör agera för att kunna skapa musik som lever upp till egna konstnärliga mål och även når stor popularitet. Erfarenheter från denna studie bör därför kunna bidra med värdefull kunskap till artister, musiker, musikproducenter och andra verksamma, som till exempel studenter, inom pop(ulär)musikproduktion.

Place, publisher, year, edition, pages
Lund: Svenska samfundet för musikforskning , 2020.
Keywords [sv]
musikproduktion, upphovspersoner, Sophia, låtskrivare, songwriting
National Category
Humanities and the Arts Music Musicology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-3704OAI: oai:DiVA.org:kmh-3704DiVA, id: diva2:1477194
Conference
Musikforskning idag 2020
Available from: 2020-10-16 Created: 2020-10-16 Last updated: 2020-12-21Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Search in DiVA

By author/editor
Gullö, Jan-OlofThyrén, David
By organisation
Department of Music and Media ProductionDepartment of Music Education
Humanities and the ArtsMusicMusicology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 553 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf