P.F. Tosi och J.F. Agricola: En jämförande studie av ornamentering under barockens senare del.
2020 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor of Fine Arts), 10 credits / 15 HE credits
Student thesis [Artistic work]
Abstract [sv]
Under barocken var ornamentering en viktig del i framförandet av musik. Det publicerades en mängd skrifter i ämnet och vad gäller sång är P.F. Tosis Opinioni de’ cantori antichi e moderni och J.F. Agricolas Anleitung zur Singkunst de viktigaste verken från barockens senare hälft. Studiens syfte var att jämföra Tosis och Agricolas sångskolor, för att ta reda på vilka skillnader och likheter som finns i hur man ornamenterade under 1600-talets senare del, respektive 1700-talets första hälft. I studien appliceras Tosis och Agricolas metoder på två samtida stycken: kantaten Poi che riseppe Orfeo av A. Scarlatti, samt kantaten Orfeo av G.B. Pergolesi. De fokusområden som har valts ut är: förslag, drillar, passaggi, variation av arior och recitativ samt cadenze. Studien visar att i stort sett samma ornament användes under hela senare delen av barocken, men att utförandet kunde skilja sig åt, samt att utvecklingen av improviserade cadenze skedde först under 1700-talet. Studiens resultat visar att historisk uppförandepraxis är en givande metod att använda vid instudering för att nå en djupare förståelse om hur verket framfördes under den tidsperiod då det komponerades.
Place, publisher, year, edition, pages
2020. , p. 23
Keywords [sv]
uppförandepraxis, ornamentering, tidig musik, sångteknik, sångskolor
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-3714OAI: oai:DiVA.org:kmh-3714DiVA, id: diva2:1497161
Educational program
Kandidatprogram musiker
Presentation
2020-10-16, Nathan Milstein-salen, Kungliga musikhögskolan, Stockholm, 19:00 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Note
Alessandro Scarlatti (1660-1725) ”Poi che riseppe Orfeo” Kantat för sopran och basso continou
Luigi Rossi (1597-1653) ”Mio ben”, aria ur operan ”Orfeo”
Barbara Strozzi (1619-1677) ”Non mi dite”, ur op. 2
Sigismondo d’India (1582-1629) ”Piangono al pianger mio”
Claudio Monteverdi (1567-1643) ”Quel sguardo sdegnosetto”, ur "Scherzi musicali"
Claudio Monteverdi (1567-1643) Prologen ur operan ”L’Orfeo”
Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) ”Orfeo” Kantat för sopran, stråkensemble och basso continou
Medverkande:
Elisabeth Hellström, sopran
Sofia Winiarski, cembalo
Hanna Dahlkvist, barockcello
Torun Fredberg, barockviolin
Sofia Kolupov, barockviolin
Sofia Hanson, barockviola
2020-11-052020-11-042020-11-05Bibliographically approved