Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
En mötesplats för likasinnade: Improvisationsundervisning på kontrabas i akademisk miljö
Royal College of Music in Stockholm, Department of Music Education.
2021 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Studien undersöker hur kontrabaspedagoger på högskolenivå jobbar med undervisning i improvisation och vilka implikationer det kan få när undervisningen sker i en akademisk miljö. Förhoppningen var att studien, genom kvalitativa intervjuer med framstående jazzbasister, som även jobbar som kontrabaspedagoger, skulle ta fram en samling idéer för undervisning av improvisation som kan användas på jazzutbildningar och som kan vara till användning för framtida undervisning i improvisation på kontrabas. Med hjälp av begrepp från vedertagna läroteorier från främst sociokulturell tradition analyseras resultat för att försöka besvara forskningsfrågorna. Resultatet visar att ett bra gehör och god teknik är de två viktigaste idealen för den improviserande basisten och att kontrabaspedagoger lär ut verktyg för improvisation till sina studenter. Vidare visade resultatet att den stora fördelen med att jobba med jazzundervisning i en akademisk miljö är att den är, för studenter, en mötesplats för likasinnade.

Abstract [en]

This study asks the question how upright bass teachers work with teaching improvisation on the university level and what implications the academic environment could have for the students. The aim for this study was, through qualitative interviews with renowned bassists, to gather some ideas on teaching improvisation that can be used for future teachings of improvisation on the upright bass. With the use of terms from theories of learning, the results were analyzed to answer the research questions. The results show that a good ear and technique are the most important ideals among improvising bass players, and furthermore teachers of jazz bass improvisation saw it as their role to teach tools for improvisation to the students. Finally, the results show that the big advantage of learning jazz in the academic environment is that the student gets to meet peers with the same interests as they have.

Place, publisher, year, edition, pages
2021. , p. 33
Keywords [en]
teaching improvisation, jazz musician, schooling, improvisation, upright bass
Keywords [sv]
improvisationsundervisning, jazz, jazzmusiker, improvisation, kontrabas
National Category
Music Pedagogy
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-3866OAI: oai:DiVA.org:kmh-3866DiVA, id: diva2:1514745
Educational program
Ämneslärarprogram med inriktning mot gymnasieskolan
Supervisors
Examiners
Available from: 2021-01-11 Created: 2021-01-07 Last updated: 2021-01-11Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(406 kB)213 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 406 kBChecksum SHA-512
d86d3033c93b097e7612c8bf6f476ed63a896c2f690b596dc9d1def0c5f54e30604447e3bee770099bab3660666cd8de562288d42768b7adba2677de6fc42ab8
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Music Education
MusicPedagogy

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 213 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 378 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf