Bakgrunden till denna studie kom från att vi ville undersöka musikers perspektiv på musikaliskt uttryck och känslor. Syftet med forskningen var att få en djupare förståelse för vilka källor till inspiration en musiker har för sitt uttryck och undersöka hur musikaliska element kan användas i musik för att uttrycka känslor. I studien har två pianister, en med klassisk - och en med jazzbakgrund, deltagit. Den undersökningsdesign vi använde oss av bestod av tre delar, där pianisterna fick delta i både improvisationer efter känsloord och intervjuer. I resultatet av denna studie framgick att det är svårt att tala om rätt och fel i hur man tolkar musik. Det är snarare en smakfråga och inte en sakfråga. Däremot upptäckte vi att pianisterna gjorde liknande, mer eller mindre medvetna, val under sina improvisationer. Dessa val skapar ett narrativ för hur känsloord kan uttryckas i musik. Slutsatser vi dragit av denna studie är att det talas mer om uttryck, av känsloord, inom den klassiska skolan än inom jazz. Det är ett område i vilket jazzundervisningen kan lära sig av den klassiska musikundervisningen.