Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Arrangemangets förutsättningar: En studie av arrangörens roll och ansvar, samt relationen mellan arragemang och original
Royal College of Music in Stockholm, Department of Classical Music.
2021 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor of Fine Arts), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

I denna uppsats har arrangörens roll och hur förhållandet mellan arrangemang och original ser ut diskuterats. Syftet har varit att ge förslag på hur man kan genomföra arrangemang av verk som generellt skulle kallas ”oarrangerbara”. Utgångspunkten har varit att studera möjligheterna vid arrangering av sång till instrument, närmare bestämt första satsen ur Claude Debussys sångcykel Ariettes Oubliées, där texten försvinner. Genom att dra en parallell till litterära översättningsmetoder har bl.a. begreppet ”transcreation” diskuterats, och sedan kopplats in i diskussionen om musikaliska arrangemang. Arrangemang av Franz Liszt har även studerats för att ge bredare inblick i hur tidigare arrangemang skapats. En alternativ metod användes, som innebar att röst och saxofon definierades som två olika språk, för att kunna dra en liknelse till ”transkreativ översättning”. Sångstämman modifierades till en saxofonstämma, och melodik i sångstämman reducerades för att ta bort det ”lager” som skapats när melodi var knuten till text. Från denna modifiering kunde nya musikaliska motiv bildas och utvecklas. Detta förlängde styckets form och längd som helhet, men bidrog också till att förstärka de musikaliska riktningar som fanns i originalet. Även pianostämman anpassades för att stärka sitt samband med saxofon istället för röst, vilket ledde till bl.a. dynamiska och melodiska modifikationer. Resultatet blev ett arrangemang som utöver sin direkta koppling till ett original samtidigt kunde sägas vara oberoende från detta ursprung. 

Place, publisher, year, edition, pages
2021.
Keywords [fr]
Ariettes Oubliées, Claude Debussy
Keywords [de]
Lied
Keywords [sv]
Arrangering, Intermedialitet, Saxofon, Transcreation
National Category
Humanities and the Arts Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-4030OAI: oai:DiVA.org:kmh-4030DiVA, id: diva2:1559792
Educational program
Kandidatprogram musiker
Supervisors
Examiners
Available from: 2021-06-03 Created: 2021-06-02 Last updated: 2021-06-03Bibliographically approved

Open Access in DiVA

HillbergTeo_Examensarbete(1747 kB)75 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1747 kBChecksum SHA-512
bc1bf0a02de818f92ce7dbc03c2cab6793c62876f1c3af4d6d8a7a93049721e82c797462cd878e5f1c4b1e475977477deec5c91a34178c3b39ace7435a05aea4
Type fulltextMimetype application/pdf
HillbergTeo_Examenskonsert(143255 kB)55 downloads
File information
File name MOVIE01.mp4File size 143255 kBChecksum SHA-512
562f9285cf4e2149e3639bea5e5aeb2db7bce0a46d142eff3ff6734b68c9de8dc43657dcd3e79a070f29a12358a48158322594daa9f2db62f8955db20d6f3c55
Type movieMimetype video/mp4

By organisation
Department of Classical Music
Humanities and the ArtsMusic

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 75 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 180 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf