Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Kroppen som instrument: Metoder, utmaningar och möjligheter
Royal College of Music in Stockholm, Department of Jazz. Royal College of Music in Stockholm, Department of Music Education.
2021 (Swedish)Student paper other, 5 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Denna text är ett självständigt arbete som genomfördes inom ramen för den högskolepedagogiska kursen på Kungliga Musikhögskolan (KMH) läsåret 2020/2021. Syftet med arbetet är att, med ett högskolepedagogiskt perspektiv, belysa ämnet jazzsång med utgångspunkt i såväl mina egna som andras uppfattningar om ämnet. Inledningsvis redovisas kortfattat hur instrumentet sång såväl grundläggande som mer specifikt i jazz- och improvisationsgenrerna. Några exempel ges på tekniker som tillämpas för att utveckla improvisationen inklusive några metoder jag själv har använt och jag förklarar även varför jag valt att använda dessa och refererar även till studenters reaktioner på dessa metoder. Vidare identifieras och diskuteras olika för- och nackdelar som kan finnas med att ha sång som instrument när det handlar om improvisation, dels utifrån aktuell forskning om hjärnan och dels ur ett psykologiskt perspektiv. För att samla uppfattningar om just jazzsång hos professionella sångare och dansare samt hos studenter genomfördes en enkätundersökning. Deltagarna fick svara på frågor om vad de tycker att sångstudenter inom improvisation och jazzgenren behöver lära sig för att förberedas för ett professionellt yrkesliv och om deras uppfattningar om hur högskoleutbildning i jazzsång bör gå till. Mot bakgrund av de erfarenheter som enkätundersökningen gav presenteras avslutningsvis konkreta utvecklingsförslag som skulle kunna leda till en bättre undervisning och utbildning för de musiker som studerar med sång som instrument i högre musikutbildning.

Place, publisher, year, edition, pages
2021. p. 1-20
Keywords [sv]
jazzsång, improvisation, pedagogik, samspel, kritik
National Category
Humanities and the Arts Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-4095OAI: oai:DiVA.org:kmh-4095DiVA, id: diva2:1562804
Subject / course
Lärande och undervisning i högre utbildning
Supervisors
Available from: 2021-06-09 Created: 2021-06-09 Last updated: 2023-01-17Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(743 kB)405 downloads
File information
File name FULLTEXT04.pdfFile size 743 kBChecksum SHA-512
8515744c00ac82de59a14dbcfa394ac0ca630f365200c92e470eb52d2e147d36edb86cdf307555b24539013c26f68e452f785c801292a2bc6ed37db6bdb6588c
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of JazzDepartment of Music Education
Humanities and the ArtsMusic

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 411 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 1179 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf