Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Sjung igång!: 33 kör- och solosånger
Royal College of Music in Stockholm, Department of Music Education.ORCID iD: 0000-0001-9885-5805
2021 (Swedish)Book (Refereed) [Artistic work]Alternative title
Come and sing! : 33 choir and solo songs (English)
Abstract [sv]

Upprinnelsen till den här boken var ett sammanhang där jag ombads föreläsa om unga röster och också göra en workshop kring ämnet. Jag ville ha med mig material som jag med säkerhet visste att ingen sen tidigare kände till och jag ville också få igång deltagarna ordentligt med både kropp, sinne och röst. Det var så övningen Come and sing a song blev till. Inspirerad av responsen från detta tillfälle fortsatte jag sedan att skriva flera sånger/övningar och till slut hade det blivit en bok.

Målet har varit att göra en bok som innehåller musik från olika genrer och kulturer, och som kan användas i såväl solosång som ensemble- och körsång. Sångerna lämpar sig väl för både vuxna, ungdomar och barn. Stilarna varierar och innehåller drag av klassisk, pop, gospel, soul, beat-boxing, body percussion, rap och folkmusik. Den första delen innehåller kanons och två- tre- och fyrstämmiga arrangemang, och den andra delen är tänkt för enskild sångundervisning. Sångerna har inspiration från fyra kontinenter och åtta olika språk är representerade. Svårighetsgraden på dem är väldigt skiftande och går från mycket enkla till rätt avancerade. Ibland kan en enkel sång ändå utgöra en utmaning för en avancerad elev beroende på vad man väljer att sätta fokus på. En del av ensemblesångerna kan också användas i soloundervisning och då kan läraren sjunga en av de andra stämmorna. På samma sätt kan också solosångerna fungera som unison ensemblesång. Varje sång har en tillhörande instruktion med förslag på vad man kan arbeta med. De flesta sångerna är med ackompanjemang, medan några är tänkta att framföras a cappella. För att underlätta för pedagogen finns också sångerna noterade i alla tonarter som kan vara passande för respektive sång.

 Sångerna i den här boken kan ha ett otal syften. De kan ses som en brygga mellan mera traditionella sångövningar – ofta i form av skalor och treklanger – och repertoaren som ska jobbas med. De kan fungera som en sång för att ”tona in” en speciell genre och därigenom också utveckla sångarnas genrebredd. Sångerna kan också fungera som komigångsånger där en snabb uppvärmning behövs eller som en samlings- eller samsjungningssång för en grupp. En del övningar är tänkta att utföras med rörelser. Målet kan då vara att helt enkelt släppa loss, jobba med en tydlig pulskänsla eller få en kroppslig medvetenhet och sjunga med en tydligare kroppsförankring.  De kan också utmana sångarens simultankapacitet och genom avledningsmanövern som rörelsen utgör, få en friare och flödigare sång. Boken ska ses som ett bruksmaterial där man som pedagog och musiker plockar fritt efter behov för den specifika situationen, och där man fokuserar på det som ger den största utkomsten för sången. 

Abstract [en]

The origin of this book was a context where I was asked to do a lecture on young voices and also, to do a workshop on the subject. I wanted to bring material that I knew for sure that the participants did not know of. Besides, I also wanted to get them started properly with both body, mind and voice. That was the reason I composed the song Come and sing a song.  Inspired by the feedback from that occasion I continued to compose several songs/exercises and in the end, it had become a book.

This is meant to be a book for voice pedagogues, singers, choral conductors, music teachers and church musicians. The goal has been to make a book containing music from different genres and cultures, and one that can be used in solo singing as well as ensemble- and choir singing. The songs are well suited for both adults, adolescents and children. The styles vary and contain features of classical, pop, gospel, soul, beat-boxing, body percussion, rap and folk music. The first part containing canons and two-, three- and four-part arrangements, and the second part is intended for individual singing. The songs are inspired by four continents and eight different languages ​​are represented. The degree of difficulty on them varies greatly and ranges from very simple to fairly advanced. Sometimes a simple song might still be a challenge for an advanced student depending on what one chooses to focus on. Some of the ensemble songs can also be used in solo singing and then the teacher can sing one of the other parts and also, in the same way, the solo songs can serve as unison ensemble songs. Every song has an associated instruction with suggestions on what one can work with. Most songs are with accompaniment, while some are intended to be performed A cappella. To make it easier for the teacher, the songs are also listed in all keys that may be suitable for each song.

 The songs in this book can be used for countless purposes. They can be seen as a bridge between more traditional singing exercises - often in the forms of scales and triads - and the repertoire at hand. They can serve as a song to "tune in" a particular genre and, thereby, also develop the singers´ genre breadth. Furthermore, the songs can also be a way of “getting started” where a quick warm-up is needed, as a gathering-song or as an “ensemble-tuning-in-together-song”. Some songs are intended to be performed with movements. The goal might then be to simply let go, work with a clear sense of pulse or gain a bodily awareness and sing with a clearer body anchorage. Moreover, they can also challenge the singer's simultaneous capacity and through the diversionary maneuver that the movement constitutes, get a freer and more fluid song. However, the book shall be seen as a useful material where you as a teacher and musician pick freely according to the needs of the specific situation and where you focus on the things that brings the greatest outcome for the singing.  

Place, publisher, year, edition, pages
Stockholm: Notfabriken , 2021, 900. , p. 88
Keywords [en]
choir, singing, voice, voice pedagogue
Keywords [sv]
sång, kör, röst, sångpedagog
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-4278ISBN: 978-91-88937-53-7 (print)OAI: oai:DiVA.org:kmh-4278DiVA, id: diva2:1618166
Available from: 2021-12-08 Created: 2021-12-08 Last updated: 2021-12-09Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Search in DiVA

By author/editor
rosenkull, bo
By organisation
Department of Music Education
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

isbn
urn-nbn

Altmetric score

isbn
urn-nbn
Total: 124 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf