Det nya i det gamla: Ett kreativt och sökande projekt som undersöker olika tillvägagångssätt att skapa ny folkmusik från det traditionella uttrycket för att sedan förmedla det vidare.
2022 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master of Fine Arts (Two Years)), 20 credits / 30 HE credits
Student thesis [Artistic work]
Abstract [sv]
I detta arbete skapar jag nya låtar för att undersöka och förmedla olika låttypers kännetecken inom svensk folkmusik, vilket kan betraktas som etyder. Etyder kan vara övningsstycken avsedda att ge möjlighet att lära ut en instrumentalteknisk konst, en vanlig form inom västerländsk konstmusik men inte alls lika etablerat inom svensk folkmusik, där det inte finns en lika formaliserad skolbildning. Med utgångspunkt från deskriptiva studier och egen analys av ett urval av typlåtar, har jag med skapande som metod utvecklat en tolkning av vad jag undersöker där tolkningen och låten vuxit fram iterativt, därför kan detta betraktas som en kvalitativ och explorativ undersökningsprocess. Målsättningen har varit att efterlikna de traditionella melodierna med fokus på stilistiskt karaktäristiska egenskaper, men där låtarna/etyderna samtidigt ska kunna stå på egna ben konstnärligt. I processen har jag utvärderat och delvis utvecklat nya kompositionsmetoder och inlärningsmetoder i ljuset av vad som haft kreativ potential. Arbetet beskriver olika metoder för skapande inom folkmusik och den kreativa potentialen i olika metoder diskuteras mot bakgrund av erfarenheterna från projektet.
Abstract [en]
In this work, I create new tunes to investigate and convey the characteristics of different tune types in Swedish folk music, which can be considered as etudes. Etudes can be exercises intended to provide an opportunity to teach an instrumental art, a common form in western art music but not at all as established in Swedish folk music, where there is no equally formalized schooling. Based on descriptive studies and my own analysis of a selection of tune types, I have with creation as a method developed an interpretation of what I examine where the interpretation and tune has emerged iteratively, in what can be considered a qualitative and exploratory research process. The aim has been to imitate the traditional melodies with a focus on stylistically characteristic features, but where the tunes / etudes should at the same time be able to stand on their own artistically. In the process, I have evaluated and partly developed new composition methods and learning methods in the view of what had creative potential. The work describes different methods for creation in folk music and the creative potential in different methods is discussed in the light of the experiences from the project.
Place, publisher, year, edition, pages
2022. , p. 63
Keywords [en]
Swedish folk music, musical expression, composition, experiment, traditional tunes, etudes
Keywords [sv]
Svensk folkmusik, musikaliskt uttryck, komposition, experiment, traditionella låtar, etyder
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-4461OAI: oai:DiVA.org:kmh-4461DiVA, id: diva2:1661332
Presentation
2021-05-18, Lilla Salen, KMH, Valhallavägen 105, Stockholm, 19:00 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Note
Rättvikspolska av Tommy Lundgren - Tommy Lundgren, fiol
Farfars Reinlender av Tommy Lundgren - Tommy Lundgren, fiol - Fanny Källström, basfiol - Ingrid Rodebjer, fiol
Vals av Tommy Lundgren - Tommy Lundgren, fiol
Drill-Experiment av Tommy Lundgren - Tommy Lundgren, fiol
Kungsgården av Tommy Lundgren - Tommy Lundgren, fiol - Fanny Källström, fiol
Orsapolska, Orsapolska2 av Tommy Lundgren - Tommy Lundgren, fiol
Triolpolska av Tommy Lundgren, Porland (trad) - Tommy Lundgren, fiol
Springlek och Finnskogspols av Tommy Lundgren -
Tommy Lundgren, fiol - Alice Evensen Landström, fiol - Albin Myrin, klarinett
Den sista brudmarschen av Tommy Lundgren - Tommy Lundgren, fiol - Fanny Källström, fiol - Ingrid Rodebjer, fiol
2022-05-312022-05-262022-05-31Bibliographically approved