I denna studie undersöks musikalisk retorik och symboler som går att finna i verk av J.S. Bach och därefter i musik av ett stort antal efterträdande tonsättare som inspirerats av honom. SYftet är att se om en interpretation kan vara beroende av musik-retorisk analys i koppling till min examenskonsert. Metoden har varit en djup analys av redan existerande litteratur om detta ämne, samt egen reflektion och analys av musikverk med instudering av vissa klaververk av J.S. Bach. Resultatet är en slutsats om hur viktig kunskap om musikalisk retorik verkligen är för instudering och interpretation för att kunna tolka klassisk musik på ett säkert sätt. Detta är viktigt för såväl studenter som professionella musiker och tonsättare, och kan även vara intressant för en större publik. Personligen har jag fått otroligt mycket ny kunskap som kommer att hjälpa mig framöver i interpretation inte bara avj.S. Bachs musik men även alla efterkommande tonsättares verk.
Inspelning: J.S. Bach - Engelsk svit no.3 g-moll
Medverkande: Alice Power, piano