Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Game Audio Design: En studie om att som musikproducent skapa en konkurrenskraftig showreel-portfolio
Royal College of Music in Stockholm, Department of Music and Media Production.
2022 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor of Fine Arts), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Detta arbete hade som syfte att undersöka vilka kunskaper och färdigheter som är viktiga att inkludera och gestalta i en portfolio riktad mot branschen game audio design. Baserat på denna undersökning ville jag sedan själv skapa en egen portfolio riktad mot denna bransch. För att genomföra min undersökning samlade jag in data och information genom att dels genomföra intervjuer med verksamma inom branschen, dels samla information från artiklar, bloggar och forum kring ämnet. Denna undersökning resulterade i en sammanställning av de kompetenser och kunskaper som enligt branschen ansågs vara meriterande för yrket. Resultatet delade jag upp i fyra kategorier; ”avancerad ljuddesign”, ”verktyg och programvaror”, ”programmering och logik,” samt ”kreativitet, storytelling och innehåll”. Min show reel inkluderade och gestaltade bland annat kunskaper inom programvarorna Unreal Engine, Wwise och Logic Pro X, samt färdigheter inom programmering, avancerad bearbetning av ljudmaterial och storytelling. Projektet som helhet inkluderade även kreativt arbete inom områdena ljuddesign, inspelningsteknik, spelutveckling, programmering, filmfotografi och filmredigering. Efter avslutat projekt gick jag vidare med många nya kunskaper och färdigheter inom området game audio design. Jag hade också fått en stor förståelse kring hur branschen fungerar och jag hade även färdigställt en egen konkurrenskraftig show reel riktad mot nämnda bransch. 

Place, publisher, year, edition, pages
2022.
Keywords [sv]
Game audio design, show reel, portfolio, ljuddesign, Wwise, Unreal Engine, datorspel, programmering, musikproduktion.
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-4548OAI: oai:DiVA.org:kmh-4548DiVA, id: diva2:1665432
Supervisors
Examiners
Available from: 2022-06-08 Created: 2022-06-07 Last updated: 2022-06-08Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(4850 kB)167 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 4850 kBChecksum SHA-512
7099c0809593db85fa2c7034811d898343e3ab7fab80e63da6608799a1a1bf1950094bf7e55e196dd8393fc26d304806ebe39922379a3fd9349cbfa8bd9b9686
Type fulltextMimetype application/pdf
film(972616 kB)26 downloads
File information
File name MOVIE01.mp4File size 972616 kBChecksum SHA-512
8290c4efa4fe11e52ab58d741fc0bb56f122edfb30e18a205b7f2b295f1b253e347efb02019f8070373227f6509ebac2fcd38dabc89f1fe606e173b36f2585d3
Type movieMimetype video/mp4

By organisation
Department of Music and Media Production
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 168 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 171 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf