På jakt efter ett uttryck: Lärdomar, erfarenheter och ny konstnärlig riktning i mötet mellan två musikaliska genrer
2022 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE credits
Student thesis [Artistic work]
Abstract [sv]
I det här arbetet kommer jag att beskriva hur jag nådde fram till mitt konstnärliga val att renodla de två traditionerna jazz och klassisk musik. Det kommer jag att göra genom att presentera mitt arbete och de utmaningar likväl som de källor till glädje jag stötte på när jag komponerade musiken. Genom att göra det hoppas jag också kunna tydliggöra varför jag gjorde det valet. Jag hoppas också kunna göra den frågeställningen allmängiltig, dels genom att presentera den rika tradition av möten mellan jazz och klassisk musik som finns sedan 1920-talet och framåt, dels genom att visa på den ofrånkomliga friktion som uppstår i mötet mellan två genrer.
Inom ramen för den här uppsatsen finns alla de längre verk jag har skrivit, från ungdomsåren till det sista jag gjorde under min masterutbildning. Tre av dem är skrivna för den typen av blandad ensemble som tidigare nämnts, ett är ett stycke för storband, och två är uteslutande komponerade i den klassiska traditionen. Verken är, i kronologisk ordning:
Volt (1996) svit för stråkkvartett, flöjt, klarinett och en jazzkvartett bestående av trumpet, altsaxofon, bas och trummor
Faces Of Spring (2018) svit för stråkkvartett och en jazzkvintett bestående av altsaxofon, tenorsaxofon, piano, bas och trummor
Januari (2021) två satser för stråkkvartett, klarinett, fagott, slagverk och en tenorsaxofon som jazzsolist
Concretism (2021) tre satser för klarinett, piano och slagverk
Daughter Of Dreams (2022) för storband
Iridium (2022) en sats för liten orkester.
Place, publisher, year, edition, pages
2022. , p. 40
Keywords [sv]
jazzkomposition, komposition
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-4509OAI: oai:DiVA.org:kmh-4509DiVA, id: diva2:1667355
Presentation
2022-05-16, Kungasalen, Kungliga Musikhögskolan, Valhallavägen 105, Stockholm, 19:00 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Note
Concretism (2021) Amanda Sedgwick.
Medverkande:
Johan Söderlund, klarinett
Johan Ullén piano
Maths Tärneberg slagverk
inspelning bifogas i form av mp3-fil.
2022-06-102022-06-102022-06-10Bibliographically approved