Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
"Tusen kilo sand!": Om skapandet av en audiovisuell examensföreställning
Royal College of Music in Stockholm, Department of Music and Media Production.
2022 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor of Fine Arts), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Mitt konstnärliga arbete har gått ut på att planera en examenskonsert där jag tillsammans med ett liveband framför mina egna låtar under pseudonymen Frida Lamm. Syftet har varit att utmana en paradoxal föreställning jag länge haft om att jag som artist lämpar mig för livescenen, men att det skulle vara ett oöverstigligt svårt projekt att ta min musik dit. Jag har också velat undersöka vad som händer med min musik, som hittills varit helt digitalt komponerad, när den bearbetas för att framföras live. I arbetet har ingått att sätta ihop en repertoar, musikaliskt ”transkribera” nio digitalt producerade låtar till en livebandssättning på fem personer samt att arbetsleda och disponera tid och uppgifter gällande alla komponenter som behövs för att förverkliga en scenföreställning av den här kalibern. Den praktiska delen i mitt examensprojekt består i huvudsak av förberedelsearbetet, men för att illustrera mitt arbete med arrangering har jag även tagit med videodokumentation från konserten. Ytterligare dokumentation består av de tre låtarna på EP:n How come they, en video med klipp från repetitioner samt ett par exempel på kompskisser som musikerna fått utgå ifrån under repetitionerna. Som en del i arbetet har jag också föresatt mig att dokumentera mina egna reflektioner och insikter kring vilka arbetssätt som varit mest gynnsamma för mig som musikproducent, med aspekterna kreativ hållbarhet och tidseffektivitet. Arbetet resulterar i viktiga lärdomar om mitt låtmaterials inneboende komplexitet och vilka arrangeringsmässiga angreppssätt som varit mest effektiva i en bandsättning. Därtill gör jag insikter om hur viktigt det är att be om hjälp och att delegera arbetsuppgifter, samt att som musikproducent och artist våga ta sig an stora utmaningar. 

Place, publisher, year, edition, pages
2022. , p. 18
Keywords [sv]
musikproduktion, livekonsert, scenisk adaption, planering, konstnärligt uttryck, Frida Lamm, liveartist
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-4599OAI: oai:DiVA.org:kmh-4599DiVA, id: diva2:1668789
Presentation
2022-06-01, Kungl. Musikhögskolan, Valhallavägen 105, Stockholm, 17:06 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Note

Medverkande musiker på examenskonsert:

Kapellmästare: Amanda Birkenfalk

Bas: Gustaf Hielm

Trummor: Paul Näsström

Keys: Astrid Söfelde

Ljusdesign: Michael Forsberg

Produktionsassistent: Lisa Forslund

EP:n "How come they"

Text och musik: Agnes Fred (alias Frida Lamm)

Producent: Astrid Söfelde

Mix och master: Gabriel Nyberg

Available from: 2022-06-13 Created: 2022-06-13 Last updated: 2022-06-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

By organisation
Department of Music and Media Production
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 345 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf