Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Bilden av musik 2: En studie i notationens inverkan på musiken och musicerandet
Royal College of Music in Stockholm, Department of Classical Music.
2022 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master of Fine Arts (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Musikforskaren Nicholas Cook skriver i sin bok “Music: A Very Short Introduction” (2000) om den västerländska notationens funktioner. Han menar att notationen är en så pass stor del av vår musikaliska förståelse och en så integrerad del av hur vi i väst skapar, tänker på och föreställer oss musik att den är omöjlig att bortse från (även i den musik som skapas utan att någonsin noteras). I detta arbete har jag därför valt att undersöka hur notationen inverkar på min instuderingsprocess, ett framförande, den klingande musiken samt den västerländska bilden av musik.

 

Jag har undersökt detta genom att instudera och framföra utvalda delar av Mozarts flöjtkonsert i G-dur med begränsad tillgång till konsertens notation. I resultatdelen redogör jag för hur denna typ av instuderingsprocess hjälpt mig att känna mig mer fri i mitt musicerande.

 

I beskrivningen av hur den västerländska bilden av musik påverkas av notation har jag även använt mig av en lingvistisk teori kallad Sapir–Whorf-hypotesen. Hypotesen är uppkallad efter Benjamin Lee Whorf och Edward Sapir och berör hur vårt språk förhåller sig till och påverkar våra tankar, och i förlängning av det, hur vi uppfattar vår verklighet. Jag redogör för hur jag upplever att denna teori även går att applicera på den västerländska notationens förhållande till den klingande musiken och hur detta är bidragande i skapandet av den västerländska musikkulturen och den västerländska bilden av musik. Arbetet har hjälpt mig att definiera mina tankar kring notationen på ett tydligare sätt och i förlängningen resulterat i att jag känner mig tryggare i mitt eget musicerande.

Place, publisher, year, edition, pages
2022. , p. 29
Keywords [sv]
notation, instuderingsprocess, framförande
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-4610OAI: oai:DiVA.org:kmh-4610DiVA, id: diva2:1671421
Presentation
Kungliga Musikhögskolan, Valhallavägen 105 115 51, Stockholm (Swedish)
Supervisors
Examiners
Note

Inspelning 21/1 2022

Delar av:

W.A Mozart, Flöjtkonsert i G-dur, KV 313 

1. Allegro maestoso 

2. Adagio ma non troppo 

Vid flygeln:

Asuka Nakamura 

Available from: 2022-06-17 Created: 2022-06-17 Last updated: 2022-06-17Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1003 kB)83 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1003 kBChecksum SHA-512
beda2c562a93c34c1979ee9faad4fe4b6e5a378b7e1033dea4d0aa61dd312f8419113a624463c324534143745effd9604a234e3a7455a29a7e3b3193a5a1f9bc
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Kaufman, Rebecka
By organisation
Department of Classical Music
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 83 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 159 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf