Att hålla det öppet: Ett nystan kring komposition under blivande
2022 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master of Fine Arts (Two Years)), 20 credits / 30 HE credits
Student thesis [Artistic work]
Abstract [sv]
Jag drar mig för att ta beslut. I detta arbete vill jag se förbi min spontana reaktion att avfärda obeslutsamheten som ett oskick, för att istället se vilka möjligheter som infinner sig när något får lämnas öppet.
Genom att se musikskapandet som något som sker i framförandesituationen, blir det musikaliska verket något mer än en förutbestämd entitet som drabbar en publik. Musiken uppstår i ett intrikat samspel av aktörer, innanför och utanför scenrummet, som tillsammans utgör framförandesituationen. Med detta synsätt som utgångspunkt kommer jag att beskriva tre kompositionsprocesser med sinsemellan ganska olika resultat, med tonvikt på hur jag på olika sätt bemött, använt och/eller strävat mot öppenheten inför framförandesituationen i dessa processer.
Dessa erfarenheter kommer jag sedan att ställa mot ett pågående arbete med ett själv-resonerande vibrotaktilt instrument – en feedback-kontrabas. Efter en presentation av instrumentet kommer jag genom analys av videoinspelade improvisationer beskriva några av feedback-kontrabasens affordanser i en solokontext. Jag avslutar med en beskrivning av hur jag använt dessa erfarenheter i solostycket FYR.
Place, publisher, year, edition, pages
2022. , p. 38
Keywords [en]
Electroacoustic composition, improvisation, feedback, double bass, potentiality, musicking, agencement
Keywords [sv]
Elektroakustisk komposition, improvisation, feedback, kontrabas, potentialitet
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-4648OAI: oai:DiVA.org:kmh-4648DiVA, id: diva2:1675056
Presentation
2022-04-23, Tekniska museet, Museivägen 7, Stockholm, 20:00
Supervisors
Examiners
2022-07-052022-06-222022-07-05Bibliographically approved