Under de senaste åren har kunskapen om inspelningsteknik fått en större roll i musikers liv, då många arbetsgivare och stipendiestiftelser ställt om sina ansökningsrutiner från fysiska till digitala. Detta innebär att musiker behövt lära sig hur man bäst spelar in sitt instrument för att uppnå så bra ljudkvalité som möjligt. Syftet med detta arbete har därför varit att dels undersöka olika inspelningsmetoder och dels intervjua ljudtekniker och jurymedlemmar som har erfarenhet av att spela in klassisk musik, respektive har erfarenhet av att bedöma inspelade videor. Genom att spela in flera olika videor med olika ljudtekniska och akustiska förutsättningar har jag kunnat analysera vilka villkor som är viktiga för att uppnå den bästa ljudkvalitén. Resultatet av detta var att rummets akustik spelar mycket stor roll, och att placering av mikrofoner kan ha stor påverkan på resultatet. Vidare har resultaten av intervjuerna med jurymedlemmar visat på att ju bättre ljudkvalité en video har, desto bättre intryck ger den, trots att en jury alltid lyssnar efter musikalitet och uttryck i första hand. Resultaten av intervjuerna med ljudteknikerna gav tips på inspelningstekniker såsom att placera mikrofonen på sidan eller bakom ljudkällan för att undvika biljud. Vidare kan man använda sig av externa mikrofoner för att spela in både den direkta- och rumsliga klangen, med syftet att uppnå en mer hel ljudbild. Sammanfattningsvis har detta arbete ämnat undersöka och ge råd till hur musiker bäst bör ställa sig till utmaningen att skapa videor och ljudinspelningar i en allt mer digitaliserad värld.
Arbetet är arkiverat