Planned maintenance
A system upgrade is planned for 10/12-2024, at 12:00-13:00. During this time DiVA will be unavailable.
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Förstärkande myter: Ett undersökande arbete om hur vi värderar och väljer elgitarrförstärkare i inspelningssituationer.
Royal College of Music in Stockholm, Department of Music and Media Production. 970211-5370.
2023 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master of Fine Arts (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Under mina tidiga år som gitarrist i utveckling, figurerade otalet myter och berättelser på musikaffärer, i konsertlokaler och bland gitarristvänner. Detta var myter om gitarrutrustning, hur man fick samma gitarrljud som på favoritskivorna, vissa gitarrmodellers bästa årgångar osv. Nu, äldre, möjligen klokare, och strävande efter att bli en mer upplyst musikproducent, har ett utforskande av dessa myter förändrats från att vara ett till synes omöjligt uppdrag, till ett realistiskt projekt. Den här undersökningen har fokuserat på uppfattningen av elgitarrförstärkarna i min ägo och tagit avstamp i mitt eget musikskapande, detta med utgångspunkt både från lyssnar- och användarperspektiv. Förstärkarmodellerna skiljer sig åt konstruktionsmässigt och slagkraften de haft i populärkulturen. Två intervjuer, två blindtester och en personlig utvärdering gjordes för att utforska gitarrförstärkarnas sound, spelbarhet och gensvar. Resultaten pekade i slutändan på att vi väljer förstärkare annorlunda då vi utgår från fördomar, tidigare erfarenhet och visuellt intryck än vad vi gör när vi enbart lyssnar på deras ljud. En antydan till variation mellan förstärkarnas påverkan på gitarristers spelkänsla verkar också kunna existera men på grund av de komplexa parametrarna involverade i en sådan analys är det svårt att fastställa några tydliga tendenser. Det som dock kan reflekteras över är att vi troligen lyssnar på, och spelar genom gitarrförstärkare med mer än våra öron och ögon, samt att en förstärkares taktila egenskaper, design och kulturella signifikans troligtvis är av större värde än vi kanske uppfattar enbart genom ljudande material.

Abstract [en]

During my early years as a developing guitarist, numerous myths and stories circulated in music stores, concert venues, and among guitarist friends. These myths revolved around guitar equipment, how to achieve the same guitar sound as on favourite records, the best years for certain guitar models, and so on. Now, older and possibly wiser, striving to become a more enlightened music producer, my exploration of these myths has shifted from being a seemingly impossible mission to a realistic project. This investigation has focused on the perception of the electric guitar amplifiers in my possession, based on my own music creation, taking into account both listener and user perspectives. The amplifier models differ in their construction and the impact they have had on popular culture. Two interviews, two blind tests, and a personal evaluation were conducted to explore the sound, playability, and response of the guitar amplifiers. Ultimately, the results indicated that we choose amplifiers differently when we rely on biases, past experiences, and visual impressions than when we solely listen to their sound. There also seems to be a hint of variation in how amplifiers affect guitarists' feeling of ease when playing, but due to the complex parameters involved in such an analysis, it is difficult to establish clear tendencies. However, what can be reflected upon is that we likely listen to and play through guitar amplifiers with more than just our ears and eyes, and that the tactile properties, design, and cultural significance of an amplifier are probably of greater value than we may perceive through purely sonic qualities.

Place, publisher, year, edition, pages
2023. , p. 21
Keywords [en]
Guitar amplifier, listening test, room acoustics, confirmation bias, listening experience, electric guitar myths, equipment choice, studio practice.
Keywords [sv]
Gitarrförstärkare, lyssningstest, rumsakustik, bekräftelsebias, lyssningsupplevelse, elgitarrmyter, val av utrustning, studiopraxis
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-4967OAI: oai:DiVA.org:kmh-4967DiVA, id: diva2:1765401
Educational program
Masterprogram Musikalisk design
Presentation
2023-05-30, 1D221, Kungliga Musikhögskolan, Valhallavägen 105, 115 51 Stockholm, Stockholm, 15:21 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2023-06-12 Created: 2023-06-10 Last updated: 2023-06-12Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Förstärkande myter - Eric Lindh 2023(349 kB)89 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 349 kBChecksum SHA-512
499e715836a5037e24f592b67696082e50a579a240d3c09febdfc436bd9e7c379461017206ee7aefe1d6ccb28a7babf4e6ce5121a7c380288df2ddec5d5547e8
Type fulltextMimetype application/pdf
Lyssningstestpotpurri(40281 kB)17 downloads
File information
File name AUDIO01.wavFile size 40281 kBChecksum SHA-512
34b4b83a103062ae07251ac78e29b76d7e7d81bc8a0023f11564c54da01e9d1b1901a6801f1ae77e88afa9c9291cbacd7cceeb3a61f0428595e14ac7aeaa1d5f
Type audioMimetype audio/x-wav
Some Year – Ludvig Algovik solo – förkortad(28252 kB)14 downloads
File information
File name AUDIO02.wavFile size 28252 kBChecksum SHA-512
66f6e54923cc30e052d24c1792b230a5d9f6228a28973b6604ebbbbc12f0841245778418d4bf0f1c7a76cc398ed7b9f6ba29dcb335e4edec3d5fc8639c6581d1
Type audioMimetype audio/x-wav
Goodbye Again - Toste Ekstrand solo – förkortad(54092 kB)21 downloads
File information
File name AUDIO03.wavFile size 54092 kBChecksum SHA-512
a3c02c44d3aa19714293f200d21b1279acb30adeb1ac87b269fb0a0938032c77055cb44a8755389ed0fa1ee166fe46a9118bc22e378ab7734a3ebe1f40fda779
Type audioMimetype audio/x-wav

By organisation
Department of Music and Media Production
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 89 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 146 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf