Violinistens kroppsspråk: Reflektioner kring kroppsspråk genom Brahms violinsonat i G-dur
2023 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master of Fine Arts (Two Years)), 20 credits / 30 HE credits
Student thesis [Artistic work]
Abstract [sv]
I detta arbete utforskar jag kroppsspråkets betydelse för fritt och uttrycksfullt spel genom Brahms violinsonat i G-dur. Syftet är att ta reda på hur jag genom mitt kroppsspråk kan utveckla mitt musikaliska uttryck och förmågan att spela fritt samt hurdan betydelse kroppsspråket har för mitt musicerande. Kroppsspråket är en del av det musikaliska uppträdandet. Det finns olika typer av kroppsspråk t.ex. kommunikativt kroppsspråk, som avspeglar känslorna i musiken. Genom att ta reda på om Brahms och bekanta mig med bakgrunden till sonaten kan jag skapa en grund för den musikaliska tolkningen. Genom att implementera kroppsspråksövningar vill jag reflektera kring kroppsspråkets betydelse i mitt eget spel. Arbetet resulterade i att jag upplevde att kroppsspråket kan skapa förutsättningar för friare och mer uttrycksfullt spel. Att reflektera kring mitt musikaliska kroppsspråk har också utvecklat mitt analytiska tänkande i en spelsituation.
Place, publisher, year, edition, pages
2023. , p. 26
Keywords [sv]
kroppsspråk, violin, Brahms, Brahms violinsonat G-dur, att spela fritt, musikaliskt uttryck, ergonomi
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-4992OAI: oai:DiVA.org:kmh-4992DiVA, id: diva2:1767181
Presentation
2023-04-14, Nathan Milsteinsalen, Kungliga Musikhögskolan, 20:00
Supervisors
Examiners
Note
Lyle Mays: Somewhere in Maine for violin, marimba and tape
Johannes Brahms: Violinsonat nr 1, G-dur op. 78
I. Vivace ma non troppo
II. Adagio
III. Allegro molto moderato
Antonia Somersalo - violin
Sam Lundberg - marimba
Georg Öqvist - piano
Den klingande delen är arkiverad
2023-06-152023-06-132023-06-16Bibliographically approved