Mahlers Uppståndelsesymfoni – hur kommer verket från konserthuset till kyrkan?: Ett arrangemang för stor orgel, liten instrumentalensemble, solister och kammarkör
2023 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master of Fine Arts (Two Years)), 20 credits / 30 HE credits
Student thesis [Artistic work]
Abstract [sv]
Sammanfattning”Uppståndelsesymfonin” är egentligen skriven för en stor kör, två solister och orkester (inklusive fjärrorkester) med mer än 100 spelare och består av fem satser. En stor besättning som även stora orkestrar inte används regelbundet. Dessutom passar symfonins tema bra in i ett kyrkligt sammanhang och kan representera en utökning av den klassiska kyrkomusikrepertoaren.
I detta arbete vill jag utforska hur man kan ta symfonin från konserthuset till kyrkan. Därför har jag arrangerat sista satsen för en mindre besättning. Jag förklarar hur jag har skrivit arrangemanget och varför på det här sättet.
Det finns olika fördelar med en kammarmusikbesättning: en större flexibilet, att det behövs bara en betydligt mindre budget, utarbetandet av symfonins kammarmusikkaraktär.
Arrangemanget av finalen är skrivet för klarinett, två trumpeter, horn, trombon, tuba, tre slagverkspelare, kontrabas och orgel (samt kör och två solister). Det är möjligt att använda det vanliga körpartituret för arrangemanget.
Place, publisher, year, edition, pages
2023.
Keywords [sv]
orgel, arrangemang, kör, kyrkomusik, Mahler, Mahlers 2:a symfoni i c-Moll, Uppståndelsymfonin, kammarmusik
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-5036OAI: oai:DiVA.org:kmh-5036DiVA, id: diva2:1779772
Presentation
(Swedish)
Supervisors
Examiners
2023-07-052023-07-042023-07-05Bibliographically approved