Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Harmonilära - en performativ konst med teoretisk täckmantel: Hur upplever klassiska musiker en mer praktiskt inriktad undervisning i harmonilära?
Royal College of Music in Stockholm, Department of Music Education.
2023 (Swedish)Independent thesis Basic level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Harmony - a performative art with a theoretical cover : How do classical musicians experience a more practical approach to harmony tuition? (English)
Abstract [sv]

Detta självständiga arbete grundar sig i en nyfikenhet kring praktiska övningar och komplement till den vanligtvis teoretiskt lagda undervisningen i musikteori. Den nutida forskningen uppmanar till en mer praktiskt inriktad undervisning då mycket av den musikteori som lärs ut idag saknar pedagogisk tanke. Musiker får lära sig mer om musikteori men väldigt lite om hur de kan utnyttja kunskaperna. Forskarnas lösning på problemet är att återinföra den s. k. partimento-traditionen, som är en gammal tradition där elever fick lära sig om- och utforska harmonik på ett praktiskt sätt genom spel och improvisation. Men denna lösning skulle kräva en genomgående revision av hela ämnet musikteori och kräva en omstrukturering på internationell nivå. Jag har därför valt att utforma och genomföra en samling praktiska övningar baserade på denna gamla tradition som kan fungera som ett komplement till dagens teoretiska undervisning. Dessa övningar genomförs tillsammans med informanter i studien och kombineras med olika intervjumoment för att ta reda på hur klassiska musiker förhåller sig till denna problematik. Resultatet visar på att det finns brister i gymnasiekursen Gehörs- och Musiklära, till exempel att undervisningen ofta saknar viktiga moment som gehör och mer praktisk undervisning. Det framkommer även att det saknas tydlig kommunikation mellan gymnasier och musikhögskolor och att många elever känner sig oförberedda införantagningsproven. Informanterna uttrycker sig även positivt till de förutnämnda övningarna och påstår att dessa kan fungera bra som komplement till undervisningen.

Abstract [en]

This degree project is based on a curiosity about practical exercises and supplements to the typically theory-oriented music theory education. Contemporary research encourages a more practical approach to teaching, as much of the music theory taught today lacks pedagogical meaning. Musicians often learn more about music theory, but very little about how to apply their knowledge. The researchers' solution to this problem is to reintroduce the so-called partimento tradition, which is an old tradition where students learn and explore harmony in a practical way through playing and improvisation. However, this solution would require a major revision of the entire curriculum and a restructuring at an international level. Therefore, I have chosen to design and conduct a collection of practical exercises based on this old tradition, which can serve as a supplement to today's theoretical education. These exercises are carried out together with participants in the study and combined with various interview elements to understand how classical musicians approach this issue. The results indicate that there are shortcomings in the high-school course in music theory, such as the teaching often lacking important elements like ear training and more practical exercises. It also appears that there is a lack of communication between high schools and music colleges and that many students feel unprepared for the entrance exams. The participants express a positive attitude towards the aforementioned practical exercises and claim that they can work well as a complement to the education. 

Place, publisher, year, edition, pages
2023. , p. 32
Keywords [en]
music theory, pedagogy, harmony, improvisation, partimento
Keywords [sv]
musikteori, pedagogik, harmonilära, improvisation, partimento
National Category
Music Pedagogy
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-5076OAI: oai:DiVA.org:kmh-5076DiVA, id: diva2:1792101
Subject / course
Lärande och undervisning i högre utbildning
Educational program
Ämneslärarprogram med inriktning mot gymnasieskolan
Supervisors
Examiners
Available from: 2023-08-29 Created: 2023-08-28 Last updated: 2023-08-29Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(393 kB)54 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 393 kBChecksum SHA-512
1d3ee1dbf76dffbe2cc3f963e220f6c9100e808f2c42955d687792ea5f5942fd39189a82b550e1409bf83737515607ac86d4baeb8d830880740b98c23aef5d21
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Music Education
MusicPedagogy

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 58 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 140 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf