Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Triptyk
Royal College of Music in Stockholm, Department of Jazz.
2010 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Detta är en skriftlig presentation av mitt examensarbete från Kungliga Musikhögskolans musikerprogram på masternivå, med inriktningen jazzpiano. Tre inspelningar redovisas, för solopiano, för pianotrio och för kvintett. Dessutom har en studieresa till Indien företagits inom ramen för Internationella Programkontorets Minor Field Studies-program. Den kommer dock att redovisas separat vid ett senare tillfälle, men uppsatsen är skriven under tiden i Indien och detta skymtar då och då fram i texten. De tre inspelningarna består uteslutande av originalmusik, skriven till allra största delen under utbildningens gång. Triptyken belyser ur olika vinklar pianisten och kompositören. Solopianorepertoaren lägger oundvikligen mycket stor vikt vid pianots begränsningar och möjligheter, liksom pianistens. Kvintetten är i högre grad ett tillfälle för kompositören och arrangören att träda fram och laborera med klangfärg i ensemblen. Trion är det ultimata verktyget för jazzpianoartisten. Detta manifesteras med en tolvdelad svit som spänner över klassisk musik, jazz, rock och mycket annat däremellan. Detta examensprojekt är till sin utformning en förberedelse inför en större uppgift, eventuella doktorandstudier.

I olika kapitel diskuteras hur musiklyssnandet påverkat liv och konst, hur referensramen steg för steg vidgats från en av slumpen vald punkt till allomfattande musikintresse. Hur den oändliga kampen för teknisk färdighet på instrumentet förts från de första prövande eller kanske framhamrade tonerna via oräkneliga timmar och dagar i övningsrummet, fram till detta examensarbete. Samt hur behovet att skriva musik tagit sig uttryck under olika perioder av livet, från hemmasnickrad notering via datorns sequencerprogram till nödinspelningar på mobiltelefonen när en idé oväntat brutit fram. Komposition, inspelning och annat praktiskt arbete sammanhörande med de olika projekten beskrivs, liksom de abstrakta, ibland andliga värden och upplevelser som styr synen på musik i synnerhet, men omfattar alla livets områden.

Ett omfattande appendix med noter och anteckningar kring kompositionerna bifogas i slutet av uppsatsen, jämte relevant bibliografi.

Place, publisher, year, edition, pages
2010.
Keyword [sv]
jazz
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-1089Local ID: K 46OAI: oai:DiVA.org:kmh-1089DiVA: diva2:450146
Uppsok
Fine Art
Supervisors
Note

Examensarbete, master; Bilaga: 3CD

Available from: 2011-10-19 Created: 2011-10-19 Last updated: 2012-09-12

Open Access in DiVA

2010_18_Lindeborg.pdf(1936 kB)395 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1936 kBChecksum SHA-512
be3a24bdb9d2688055cdc6179f6815cfd98b9e869eacf6a7ca8d6340aa3db28d331b5b1dd6df9deb329e84c84e4f3c618e82b4b0cc7438dc95139990096339c5
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Jazz
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 395 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 704 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf