Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Improvisation för klassiska musiker: tabu, onödigt, användbart eller vitalt?
Royal College of Music in Stockholm, Department of Music Education.
2012 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Arbetet handlar om improvisationens förekomst i dagens undervisning på klassiska instrument. I den klassiska musiken har improvisation inte haft någon större roll de senaste 150 åren. Jag ville framförallt få reda på om dagens klassiska instrumentallärare på musik och kulturskolor använder sig av improvisation i sin undervisning och vilka tillvägagångssätt de i så fall har. Men även vad de anser att improvisation är för en klassisk musiker, därav min titel på arbetet. Jag har intervjuat fem lärare som har olika ålder, arbetslivserfarenhet och undervisar på olika instrument. Det visade sig att alla lärarna, i varierande utsträckning, använder sig av improvisation i sin undervisning och anser att improvisation är bra för en klassisk musiker. Jag önskar att mitt arbete kan inspirera klassiska instrumentallärare och musiker till att låta improvisationen ta ett kliv tillbaka in i den klassiska musiken, för jag är övertygad om att den hör hemma där.

Abstract [en]

This work intends to show improvisations presence in classical instrument teaching. Improvisation has not been an obvious part of classical music in the past 150 years. I wanted to find out if teachers with classical instruments use improvisation with their students and if they do, what course of action they use. But also what they think improvisation is to a classical musician. I have interviewed five teachers with different instruments, ages and professional experience. It turned out that all teachers, to some extent, use improvisation with their students and they consider that it is good for classical musicians to be able to improvise. I hope my work will inspire teachers and musicians to let improvisation return to classical music, because I am convinced that it belongs there.

Place, publisher, year, edition, pages
2012.
Keyword [en]
improvisation, performance practice, teaching, improvisation methodology
Keyword [sv]
improvisation, uppförandepraxis, undervisning, improvisationsmetodik
National Category
Music Pedagogy
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-1328Local ID: E 423OAI: oai:DiVA.org:kmh-1328DiVA: diva2:613576
Educational program
Lärarexamen med inriktning musik
Uppsok
Social and Behavioural Science, Law
Supervisors
Available from: 2013-03-28 Created: 2013-03-28 Last updated: 2015-01-12Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(6278 kB)193 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 6278 kBChecksum SHA-512
d88c50b8ca6a0f7cdfb1ed76b957dd08e1d4d38a35526ddae1f2b225dc61b16fab0902754df5b1589e4b41e27700fa827b3ec7fb3c77301f21c520871ed8ed43
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Music Education
MusicPedagogy

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 193 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 219 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf