Samlärande i musikundervisning
2013 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 10 credits / 15 HE credits
Student thesis
Abstract [sv]
I denna uppsats syftar jag till att undersöka hur, när och på vilka sätt samlärande kan ske i
musikundervisning. Genom observationer och intervjuer på barn undersöks hur och på
vilket sätt barn lär av varandra på musiklektioner. Med samlärande menas allt lärande
som sker mellan människor och begreppet utgår ifrån hur vi i en lärprocess kan
förespråka delaktighet, kommunikation och mångfald av idéer och tankar. Vygotskij och
Piaget har haft stor inverkan på samarbetes roll i våra läroplaner och det framgår främst
genom ett demokratiperspektiv på undervisningen. Dock tycks betydelsen av barns
samverkan i läroplanerna minskat genom åren. För att barn ska lära sig av varandra är det
ett antal faktorer som spelar in. Bland annat har läraren en stor roll för att uppmuntra
eleverna till att samarbeta. Utifrån Vygotskijs teorier om den proximala utvecklingszonen
har det vuxit fram ett antal olika modeller för kamratsamverkan, som används i
undervisning. I musikundervisning kan elever praktisera samlärande på ett konkret sätt,
både för att lära sig samarbeta men också som metod till musikalisk utveckling. På
lektionerna kan elever lära sig av varandra och med varandra, och genom att se varandras
kunskaper som en tillgång blir eleverna jämlika och kunskapsutbytet mer demokratiskt.
Abstract [en]
In this essay, I aim to examine how, when and in what manner a peer interaction can take
place in music education. Through observations and interviews examines how children
learn from each other during the music lessons. The concept of peer interaction can be
described as all learning that takes place between humans, and the concept is based on
how we can advocate participation, communication and diversity of ideas and thoughts in
the learning process. Vygotsky and Piaget have had a major impact on the role of
collaboration in our school curricula, which is primarily shown by teaching through a
democratic perspective. However, it seems as though the importance of collaboration
between children has decreased in the school curricula through the years. There are
several factors that matter in order for children to learn from each other. Among other
things, the teacher’s role to encourage the students to cooperate is very important. Based
on Vygotsky's theories on the Zone of Proximal Development a number of different
models of peer interactions, used in teaching, have emerged. In music education, students
can concretely practice peer interaction, both by learning to work together and also as a
method of musical development. In the lessons students can learn from each other and
with each other, and by seeing each other's knowledge as an asset the students become
equal and the exchange of knowledge more democratic.
Place, publisher, year, edition, pages
2013. , p. 28
Keywords [en]
peer tutoring, music, eurhythmics, music education in groups, cooperation.
Keywords [sv]
samlärande, musik, rytmik, musikundervisning i grupp, samarbete
National Category
Music Pedagogy
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-1549OAI: oai:DiVA.org:kmh-1549DiVA, id: diva2:695396
Educational program
Lärarexamen med inriktning musik
Supervisors
Examiners
2014-02-112014-02-102014-02-11Bibliographically approved