Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Mozart och hans relation till flöjten: En skriftlig reflektion över W. A. Mozarts flöjtkvartett i C-dur (K. 285b)
Royal College of Music in Stockholm, Department of Classical Music.
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Wolfgang Amadeus Mozart, underbarnet från Salzburg, levde under andra halvan av 1700-talet och anses av många som världens genom tiderna mest framstående kompositör. Under sina 35 levnadsår hann han tonsätta över 600 verk. Han skrev inte minst operor, symfonier, konserter, kör- och kammarmusik. Mozart komponerade fyra flöjtkvartetter för besättningen flöjt, violin, viola, och cello (K. 285, 285a, 285b, och 298). I den här uppsatsen har jag fördjupat mig i ett av dessa verk – Flöjtkvartett i C-dur K. 285b.

         I arbetet har jag studerat flöjtens historia, Mozarts liv, med en närgående blick över den period då han komponerade flöjtkvartetterna, och till sist gjort en analys av kvartetten. I analysdelen har jag i styckets båda satser gått in på form, harmonik, och melodik i ett kronologiskt skeende.

         Syftet med studien är att djupare förstå Mozarts komposition och uppbyggnad då jag själv ska spela kvartetten.

         Ur analysen framgår det att Mozarts fabulösa kompositionsförmåga ger liv åt alla instrumenten i stycket. Melodierna och variationerna vittnar om en genial lätthet och formbarhet men lämnar samtidigt utrymme för utövarnas musikalitet. Det framgår också att flöjten har genomgått en stor utveckling sedan 1700-talet. Instrumentets dåvarande skick kan ha bidragit till eventuella dåliga anseenden och därmed att Mozart skrev så få verk för flöjt.

         Jag har använt mig av diverse litteratur för att få en bättre förståelse av omständigheterna runt Mozarts verk. Jag har även använt mig av noter för att kunna analysera kvartetten.

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , 18 p.
Keyword [sv]
Mozart, flöjt, traversflöjt, kammarmusik, flöjtkvartett i C-dur, K. 285b
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-1608OAI: oai:DiVA.org:kmh-1608DiVA: diva2:719485
Educational program
Kandidatprogram musiker
Presentation
2014-05-19, Gustaf Adolfskyrkan, Wittstocksgatan 26, Stockholm, 19:00
Supervisors
Examiners
Note

Examenskonsert

A. Vivaldi (N. Chédeville) - Sonat i g-moll ur "Il Pastor Fido"

P. Gaubert - Ballade

O. Messiaen - Le merle noir

W. A. Mozart - Flöjtkvartett i C-dur K.285b

Josefine Ansved, flöjt

Olivia Lundberg, violin

Sophie Bretschneider, viola

Ruben Friedman, cello

Georg Öquist, piano

Available from: 2014-06-27 Created: 2014-05-24 Last updated: 2014-06-27Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1767 kB)762 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1767 kBChecksum SHA-512
7e2cf52eda9f87d35304460ec6f61650e492a02f7b7e05ac798a4a57d38a8d30f71b01a0035cb9b054ba24572652dd7c7bc659f9506ca310d3185885046d422b
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Classical Music
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 762 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 1321 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf