Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
On the Grammars of Fractal Sequences: Music in infinite patterns
Royal College of Music in Stockholm, Department of Composition and Conducting.
2014 (English)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Den fraktala geometrin slog igenom i västvärlden under 60-70-talet och inspirerade vetenskapen till nya framsteg inom allt från datorteknologi till antennkonstruktion samt influerade konstens metodik och filosofi. Fraktaler som matematiska modeller hade studerats i väst redan på 1800 talet och ur afrikansk konst samt ur fontida egyptiska skulpturer kan vi skåda en betydligt äldre förståelse för de metoder som genererar dessa komplexa mönster. Inom musiken har fraktaler och självliknelse varit en del av kompositionsteorin sedan medeltiden, Josquin Des Prez och Johannes Ockeghem är två tidiga exempel som komponerade skalbara melodier som överlagrades i olika stämmor. I vår tid är Per Nörgård det mest framstående exemplet på tonsättare som inkorporerat fraktala tekniker i sina kompositioner. Oändlighetsserien, en heltalssekvens som upptäcktes av Nörgård i slutet av 50-talet inspirerade flera verk där de fraktala kvaliteterna återigen fick stå i förgrunden. I detta examensarbete diskuteras vad en fraktal är samt dess historiska bakgrund. Med utgång ifrån musikaliska exempel så härleds ett antal kompositionstekniker för att komponera musikaliska kanon samt fraktala sekvenser. Dessa kan göras för hand eller med hjälp av dator, kod finns i bilagorna. Slutligen med utgång från min egna musik för symfoniorkester samt stråkorkester tas konkreta exempel upp där dessa metoder använts.

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , 28 p.
Keyword [en]
fractal sequences, composition, algorithm, Norgaard, math
Keyword [sv]
fraktal sekvens, komposition, algoritm, Nörgård, matematik
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-1632OAI: oai:DiVA.org:kmh-1632DiVA: diva2:721238
Presentation
2014-05-09, Utvandrarnas hus, Vilhelm Mobergs gata 4, Växjö, 17:43 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Note

Patrik Ohlsson, Subtle Subsets för stråkorkester (2014), framfördes av Musica Vitae under ledning av dirigent Michael Bartosch.

Available from: 2014-06-17 Created: 2014-06-03 Last updated: 2014-06-17Bibliographically approved

Open Access in DiVA

On the Grammars of Fractal Sequences(1553 kB)448 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1553 kBChecksum SHA-512
2dba7076d8d1c8d74aadca82a930933b08f16e284654b30d3fc81254bf103dfef88a289e684922b476ca2a4ee8c6ce85ff766f711c0ab64e76c1b211f2e713cf
Type fulltextMimetype application/pdf
Patrik Ohlsson - Subtle Subsets (Score)(493 kB)37 downloads
File information
File name ATTACHMENT01.pdfFile size 493 kBChecksum SHA-512
9bb1f1522f1926b6c15d7230469af606c009662a11b584f5103e6c4b10e0a6ee4589e0febb1a0d818f7aa093a7cc5b7ab8f098492428cf6030e8a6cbbb642fc7
Type attachmentMimetype application/pdf

By organisation
Department of Composition and Conducting
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 448 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 851 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf