Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Att befria det lekande sinnet: Om metoder för melodisk variation och improvisation i svensk folkmusik
Royal College of Music in Stockholm, Department of Composition and Conducting.
2014 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Detta examensarbete i musikteori handlar om folkmusikteoretiska metoder och koncept för variation och improvisation av melodik i svensk folkmusik ur pedagogiskt och konstnärligt perspektiv. Fokus ligger särskilt på vallåtar och spelmansmusik och arbetet beskriver olika musikteoretiska verktyg för melodisk improvisation och variation inom dessa genrer och prövar hur de kan omsättas i musikalisk praktik. 

Som bakgrund till arbetet diskuteras olika synsätt på tradition, variation och improvisation inom folkmusik med några olika hänvisningar och forskningsreferenser. Arbetet är sedan tvådelat till sitt upplägg och sin metod:

Den första delen är en beskrivning av metodik i undervisningen i folkmusikteori på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm (KMH), och särskilt den del som handlar om melodik, variation och improvisation. Beskrivningen utgår från lärarens perspektiv och syftar till att beskriva praktiken - att formulera, konkretisera och resonera kring undervisningens upplägg, innehåll, metoder och progression. Efter beskrivningen följer en sammanfattning och diskussion kring problem och möjligheter med metoderna.

Den andra delen handlar om att pröva metodernas och konceptens giltighet och användbarhet genom att pröva dem i ett konstnärligt utforskande. Här beskrivs hur metoderna appliceras dels genom att referera till författarens egna tidigare musikaliskt-konstnärliga erfarenheter och dels genom att beskriva författarens examenskonsert som tar sin utgångspunkt i liknande metoder och förhållningssätt som ligger till grund för undervisningen. Metoderna sätts i ett sammanhang av en bredare beskrivning av konstnärliga val, parametrar för samspel och en musikalisk estetik.

Arbetet i sin helhet syftar till att nå kunskap om användbarhet, giltighet och funktion hos vissa musikteoretiska koncept och modeller genom ett konstnärligt utforskande. Arbetet är alltså inte en vetenskaplig undersökning av en pedagogik utan en beskrivning av en metod genom ett konstnärligt utforskande. Metoder från undervisningen prövas alltså i första hand utifrån en konstnärlig praktik. Genom detta ger arbetet exempel på hur metoderna kan fungera i olika sammanhang och tillämpningar både mer allmänt och i relation till en viss estetik.

Arbetes slutsats är att applicerandet av dessa metoder kan skapa vissa estetiska kvaliteter och ge förutsättning för ett elastiskt, varierat och improvisatoriskt förhållningssätt i musikskapandet.

Förhoppningsvis kan också beskrivningen vara till nytta för den som är intresserad av att undervisa på liknande sätt, eller som är intresserad av en jämförande studie.

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , 74 p.
Keyword [sv]
folkmusik, folkmusikteori, musikteori, improvisation, metodik, melodik, variation
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-1695OAI: oai:DiVA.org:kmh-1695DiVA: diva2:737978
Supervisors
Note

Examenskonsert Master Musikteori – Olof Misgeld Improco 28/5 2014 19.30 . Länk till examenskonserten: http://youtu.be/8Hs97kOobfk

Program:

Improvisation - Vallåt efter Stina Sundelin och Polska av Gustav Jernberg

Vallåt fritt efter Hjort Anders

Polskor - trad efter Niklas Larsson

Maka emot den/Polska efter JemtOlle/Trolltämjaren - trad efter Gustav Jernberg/trad efter Gössa Anders/av Olle Lindvall

Gammelkäring - trad efter Hanne Kjersti Yndestad

Varför kom du hit? - av Olof Misgeld

Min ros min lilja - trad Dalarna

Tänkartravare - av Olof Misgeld

I Seljordsdalen - trad efter Margit Finnekåsa

Vid Hallonbacken - av Olof Misgeld

Kring Seljordsdalen/Halling efter Jörn Hilme - av Olof Misgeld/ trad efter Olav Moe

Vals Briqolage - av Olof Misgeld

Hambraeuspolskan - trad efter Gössa Anders

Da hömin The Evening Twilight - trad Shetland, översättning av Karin Ericsson Back

Medverkande:

Olof Misgeld – fiol och viola Petter Berndalen – slagverk Emma Johansson – flöjt, altflöjt Maria Misgeld – sång Leif Ottoson – ackordeon Anna Öberg – dans 

Available from: 2014-09-08 Created: 2014-08-14 Last updated: 2014-09-29Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(10507 kB)375 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 10507 kBChecksum SHA-512
7a054f86694f829ff8b14b4e53e7e13065b4fdd578a3e86d6e9f38b7f781ce0cfc76910a21778526f9e91cad721d33f8c237fc9f55e267940d5fc8a75f43180e
Type fulltextMimetype application/pdf
Länk till examenskonserten(23 kB)35 downloads
File information
File name FULLTEXT02.pdfFile size 23 kBChecksum SHA-512
beb6a9eae905f68186dd3e543a8636083d7a9ee6b48aad9333cbde3d0269f99e72d46a80ade231c086dbb1fd7fca92d1694303aa7512ae72d97d3b8e7f8ec3b9
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Composition and Conducting
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 410 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 1519 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf