Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Att spela Sor: Introduktion och Variationer över ett tema av Mozart (op. 9)
Royal College of Music in Stockholm, Department of Classical Music.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Sammanfattning

Syftet med denna studie har innehållit flera aspekter. De mest centrala var att fördjupa mig i Fernando Sor och verket Mozartvariationerna. Vidare innefattade syftet att utveckla mig som gitarrist och musiker. Att skriva en såväl mångsidig som detaljerad studie och genom denna process utvecklas som interpret var ännu en aspekt. Att klargöra vilka stildrag som är wienklassiska respektive förromantiska var också ett syfte. Min tanke har varit att studien kan vara relevant för såväl gitarrister, musiker och musikintresserade.

Min metod har även den innehållit flera perspektiv. Jag har övat in verket Mozartvariationerna genom repetition. För att verket skulle bli en naturlig del av mitt fria musicerande och memoreras in utantill så har jag använt mig av harmonik, visualitet, kinestik och andra komponenter. Att uppföra verket flera gånger och i den processen vara öppen för en spontan utveckling i verket var ännu en metod. Att använda inspelningsfunktionen i min mobiltelefon var också det en angreppsvinkel. Min musikteoretiska kunskap och notskrivningsprogrammet Sibelius har även varit en del av tillvägagångssättet. Klargörandet av wienklassiska respektive förromantiska stildrag var också ett perspektiv. Att ha bekantat mig med ett flertal utgåvor och ha valt vilka jag har arbetat med är en synvinkel. Lyssnandet och observerandet av tre olika inspelningar av verket har varit ett förfarande för att kunna rikta min egen tolkning av verket. Att ha sett filmen Amadeus och en inspelad version av operan Trollflöjten har breddat min förståelse och placerat verket i en logisk bakgrund. Att utveckla ett källkritiskt förhållningssätt genom att ha strävat efter att använda flera källor till biografin om Sor har varit en lärorik process. Telefonintervjun med Göran Söllscher medförde många intressanta infallsvinklar. Undersökningen av KMH:s Panormogitarr var en givande del i studien.

Resultatet av mitt arbete har blivit denna studie med dess samtliga avsnitt, min inspelning av Mozartvariationerna som finns bifogad tillsammans med min studie i KMH:s bibliotek på CD-format samt min examenskonsert som hållits under våren 2015. Sammantaget har jag på samtliga punkter uppfyllt mitt syfte med dess delmål. Min metod har varit ändamålsenlig med de avsikter jag haft med mitt syfte. Resultatet har blivit det som jag har förväntat mig. Syfte, metod och resultat har därmed varit en del av den röda tråd som gått genom hela studien.

Jag hoppas slutligen att den som läser denna studie uppnår vetskap och insikt om Sor, Mozartvariationerna och biämnen. Min förhoppning är att gitarrister, musiker och musikintresserade kan ha nytta av den ur flera avseenden. Genomförandet av denna studie som mitt examensarbete på KMH är bland det roligaste jag gjort inom mitt musicerande!

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , 58 p.
Keyword [sv]
musik, gitarr, Fernando Sor, Mozartvariationerna, Introduktion och Variationer över ett tema av Mozart, op. 9, Trollflöjten, wienklassicism, romantik.
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-1839OAI: oai:DiVA.org:kmh-1839DiVA: diva2:814275
Educational program
Kandidatprogram musiker
Presentation
2015-03-30, Lilla salen, KMH, Lidingövägen 12, Stockholm, 19:00 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Note

"Anhalter" - Gitarrmusik från fem epoker. Emil Daniel Scheid med gästmusiker. Examenskonsert

Medmusiker: Vitor Celestino, gitarr och Alva Press, violin.

Repertoar (examenskonsert):  John Dowland (1563-1626) (renässans) - Fantasia VII;

Johann Sebastian Bach (1685-1750) (barock) - Fuga i Am (BWV 1000);

Fernando Sor (1778-1839) (wienklassicism/förromantik) - Introduktion och Variationer över ett tema av Mozart, op, 9(Paus 5-10 min);

Fernando Sor (1778-1839) (wienklassicism/förromantik) - L'Encouragement, op. 34 - duo med Vitor Celestino, gitarr;

Eduardo Sáinz de la Maza (1903-1982) (neoromantik/modernism) - Campañas del Alba ("Gryningens klockor");

Astor Piazolla (1921-1992) (modernism) - Bordel 1900 - duo med Alva Press, violin;

Extranummer: Emilio Pujol (1886-1980) (modernism) - El Abejorro ("Humlan")

Available from: 2015-05-28 Created: 2015-05-26 Last updated: 2015-06-01Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(20189 kB)170 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 20189 kBChecksum SHA-512
13bc1dffe2ee18c1e36dde8ca0a2793eddbabd2e294028813b891c0e4c51466a1bfae9c53ec39d3829e80c9c517cc236a3257c60f29410cd19920a08a937751c
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Classical Music
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 170 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 1030 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf