Planned maintenance
A system upgrade is planned for 10/12-2024, at 12:00-13:00. During this time DiVA will be unavailable.
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Sökandet efter karaktärer och emotionella uttryck: en studie om instuderingen av första satsen ur Liebermanns sonat för flöjt och piano, op. 23.
Royal College of Music in Stockholm, Department of Classical Music.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Den här studiens syfte är att utforska processen att studera in och interpretera första satsen ur Liebermanns sonat för flöjt och piano, op. 23 (1987), med fokus på att medvetandegöra sökandet efter karaktärer och emotionella uttryck. Vägledning för detta har jag fått ifrån kompositörens anvisningar i notbilden, lärare och instuderare, den klingande musiken, bakgrundsfakta om kompositören och sonaten och som ytterligare ett verktyg; en schematisk uppställning av basala emotioner kopplade till akustiska attribut.

Mina frågeställningar som jag söker svar på eller vidare och fylligare resonemang omkring är:

Vilka överväganden gör man utifrån det som är skrivet i text, noter, det man vet om kompositören och dennes syn på sitt komponerande och musikerns roll för att blåsa liv i ett stycke musik?

Kan man, och i så fall hur, använda sig av medvetenheten om vilka akustiska egenskaper som kopplas till basala emotioner för att hitta mer tydliga karaktärer och spela mer espressivt?

I första delen presenteras en kort bakgrund om kompositören och dennes syn på musik och sitt komponerande, en formanalys och grafiskt schema över första satsen ur Sonat för flöjt och piano, op. 23 (1987). För att ge ett lite vidare sammanhang till ämnet finns beskrivet delar ur en artikel som behandlar hur musiker uttrycker och kommunicerar känslor i musik, skriven av Juslin och Timmers (2010).

I metodavsnittet beskriver jag verktygen jag har använt.

Resultatdelen beskriver de problem jag stötte på och lösningar på dessa, samt vilka överväganden jag har gjort utifrån min förförståelse i dialog med verktygen.

Avslutningsvis för jag en diskussion kring om det är användbart att ha ett mer tekniskt sätt att närma sig sökandet efter karaktärer och emotionella uttryck, växelverkan mellan att förfina hantverket och fylla sin musikaliska palett med fler färger.

Place, publisher, year, edition, pages
2015.
Keywords [sv]
flöjt, emotionellt uttryck, karaktärer, interpretation
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-1850OAI: oai:DiVA.org:kmh-1850DiVA, id: diva2:814974
Educational program
Kandidatprogram musiker
Presentation
(Swedish)
Supervisors
Examiners
Note

Audio

Lowell Liebermann, Sonat för flöjt och piano, op. 23, sats 1 Lento con rubato

Christel Lindström, flöjt

Georg Öquist, piano

Available from: 2015-05-29 Created: 2015-05-28 Last updated: 2015-05-29Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

By organisation
Department of Classical Music
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 179 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf