Syftet med detta examensarbete är att undersöka musikers syn på sina pedagogiska och konstnärliga funktioner i dansundervisning. Genom kvalitativa intervjuer ämnar arbetet ge svar på vilka arbetsuppgifter musiker och ackompanjatörer vid dansskolor har, vad deras arbetsbeskrivning innehåller och om arbetsuppgifterna kan skilja sig åt, skolor eller skolformer emellan. Vidare undersöks musikernas syn på sina egna pedagogiska och konstnärliga funktioner i dansundervisning, och deras samarbete med övriga musiker och danslärare.
Arbetet avgränsas till att handla om musiker som arbetar med modern och nutida dansundervisning, och examensarbetet innehåller även bland annat en kort historisk bakgrund och inblick i olika definitioner av modern och nutida dans, samt olika definitioner av uttrycket improvisation.
De slutsatser som dras i arbetet vittnar om komplexiteten inom professionen. Som musiker till modern och nutida dans ställs förutom höga krav på din spelteknik och konstnärliga förmåga, stora krav på en ordlös pedagogisk och metodisk lyhördhet gentemot danslärare och danselever eller -studenter.