Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Sju dödssynder och ett examensprojekt: om Kurt Weills och Bertolt Brechts Die sieben Todsünden
Royal College of Music in Stockholm, Department of Classical Music.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Sammanfattning

Detta examensarbete kommer att behandla Kurt Weills och Bertolt Brechts kortopera Die sieben Todsünden. Arbetet fokuserar på tre olika aspekter av verket; en biografisk/historisk bakgrund till Kurt Weill, Bertolt Brecht och deras samtid, en genomgång av verkets alla nio satser med en utgångspunkt i verkets text samt en musikalisk analys av styckets första sats, Prolog.

Efter att ha granskat verket med en utgångspunkt i dessa tre aspekter kan följande slutsats dras: fakta som står att finna i en närmare studie av Weills och Brechts liv och i de speciella förhållanden som deras samtid bjöd dem har i högsta grad påverkat verkets tillblivelse och utformning. År 1933 tog nazisterna makten i Tyskland och som en konsekvens av detta fann sig Weill ständigt utestängd från arbetslivet på grund av sin judiska härkomst och sina vänsterorienterade politiska åsikter. Detta fick honom att fatta beslutet att lämna Tyskland och Die sieben Todsünden är det första verk som Weill skriver i exil. I den musikaliska och textliga analysen så finns det passager som är intressanta att tolka med dessa biografiska fakta i bakgrunden. Liksom Weill har operans huvudperson gett sig ut på en lång resa och längtan till hemmet finns ständigt närvarande, både rent textligt men även via musikaliska referenser.

Ett annat av operans teman är det mänskliga dramat och konflikten mellan det vi upplever att vi borde göra och det vi vill göra är central. Detta är ett tema som är nog så intressant att betrakta ur perspektivet av en ung musiker idag och öppnar för en mer personlig egen reflektion som delvis kommer att inleda detta arbete.

Avslutningsvis följer en kortare redogörelse av det praktiska arbetet med interpretationen och uppsättningen av verket ur en sångerskas och regissörs synpunkt samt hur denna teoretiska analys har påverkat det. 

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , 18 p.
Keyword [sv]
Kurt Weill, Bertolt Brecht, Die sieben Todsünden, Opera, Sång, Episk teater, De sju dödssynderna
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-1880OAI: oai:DiVA.org:kmh-1880DiVA: diva2:818959
Educational program
Kandidatprogram musiker
Presentation
2015-05-28, Stora salen, Musikaliska, Nybrokajen 11, Stockholm, 19:00 (German)
Supervisors
Examiners
Note

Kurt Weill

Die sieben Todsünden

Ballet Chanté

text: Bertolt Brecht

Medverkande:

Linnea Andreassen, Mezzosopran

Olga Tomilina, Piano

Sångensemble:

Karin Osbeck, Mezzosopran

Jakob Wall, Tenor

Mikael Onelius, Tenor

Martin Hedström, Baryton

Erik Rosenius, Bas

Inspelning av det självständiga, konstnärliga arbetet finns dokumenterat i det tryckta exemplaret av denna text på KMH:s bibliotek. 

Available from: 2015-06-10 Created: 2015-06-09 Last updated: 2015-06-10Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text

By organisation
Department of Classical Music
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

Total: 718 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf