Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Vilka roller kan en musikproducent ha?: en studie om rollen som musikproducent samt tillhörande ämneskunskaper
Royal College of Music in Stockholm, Department of Music Education.
2016 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Musikproduktion är ett brett ämnesområde som innefattar flera olika yrkesroller som t.ex producent, inspelningstekniker, studiomusiker, låtskrivare etc. Olika inspelningssammanhang kräver olika roller beroende på vem eller vilka man jobbar tillsammans med. Paletten av kunskaper inom dessa olika yrkesroller behöver vara bred och översiktlig samtidigt som den i vissa situationer behöver vara mer djupgående inom ett specifikt avgränsat område. I den här studien kommer yrkesrollen som musikproducentens roll vara i fokus. Vilka olika roller kan en musikproducent ha? Vilka kunskaper kräver dessa roller? Är vissa kunskaper viktigare att ha än andra?

Dessa frågeställningar utforskades genom två fallstudier inom området musikproduktion. Den första fallstudien genomfördes med fokus på det yrkesverksamma fältet och består av intervjuer med yrkesverksamma musikproducenter. Den andra fallstudien hade fokus på utbildningsfältet och är en studie av den konstnärliga kandidatutbildningen i Musik- och Medieproduktion vid Kungliga Musikhögskolan. 

Tre kunskapsområden identifierades: musik, teknik och sinne för branschen. Resultatet visade på att "sinne för branschen" var det viktigaste kunskapsområdet för en musikproducent. Det trädde fram fem olika roller som en musikproducent kan få: musikproducenten som arrangör/kompositör, tekniker, ledare, coach och entreprenör, vilka beskrivs ingående under respektive fall med tillhörande kunskaper.

I samband med studien utvecklade författaren en ny metod för datainsamling: interaktiv enkät.

Place, publisher, year, edition, pages
2016.
Keyword [sv]
musikproducent, musikproduktion, producent, producentroll, arrangör, kompositör, tekniker, ledarskap, coach, entreprenör
National Category
Music Pedagogy Learning
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-2020OAI: oai:DiVA.org:kmh-2020DiVA: diva2:908948
Educational program
Ämneslärarprogram med inriktning mot gymnasieskolan
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-03-04 Created: 2016-03-03 Last updated: 2016-03-04Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(446 kB)97 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 446 kBChecksum SHA-512
88eb01c22f86ce1154e27a800ec770bd2b9651bc3cc35532ed9562ac5dbd9d7c9f11e0a043aa02baf8a9c2e1659c91489626cb5e7634bf74d4f36382d68db2d4
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Music Education
MusicPedagogyLearning

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 97 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 2800 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf