Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Igor Stravinsky: Concerto en Ré pour Violon et  Orchestre Sats 1: en analys och instudering av Stravinskys notation i relation till Duskhins och Hahns interpretationer
Royal College of Music in Stockholm, Department of Classical Music.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Syftet med studien är att utvecklas som interpret och violinist. Det sker genominstudering och jämförande analys av Igor Stravinskys notation i Concerto en Répour Violon et Orchestre sats 1 (1931) i relation till två inspelningar: SamuelDushkis grammofoninspelning från 1931 med Stravinsky som dirigent samtHilary Hahns inspelning från 2012. Därigenom fördjupas bilden av hur denmusikaliska tolkningen har förändrats över drygt åttio år.En betydande del av studien består av analyser av Dushkins och Hahnsinspelningar av första satsen, samt Stravinskys anvisningar och min egentolkning. Verktyg i analysprocessen är musikapplikationen Spotify, Scott Music’snotupplaga av Concerto en Ré och metronomapplikationen Metronome.Slutsatser av analyserna påvisar att Hahns inspelning har ett betydligt livligaretempo än Dushkins. Dushkin använder ofta glissando, vilket Hahn inte gör.Dushkin spelar också i regel med en mjukare ton än Hahn, som gärna framhäveroch lägger till egna accenter. Kvaliteten på inspelningarna är en väsentlig detaljatt ta hänsyn till då Hahn har alla fördelar vad gäller dagens inspelningsteknik. Iinspelningsprocessen 1931 fanns det förmodligen endast en eller möjligen ett parmikrofoner som tog upp ljudet.Ett viktigt resultat i studien är upptäckten att Stravinsky som dirigent vid ettflertal tillfällen gjorde helt andra musikaliska val på inspelningen än vad han somkompositör angav i partituret. Personligen ger det mig uppmuntran och inspirationatt göra egna konstnärliga val i min tolkning av verket.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 23 p.
Keyword [sv]
Stravinsky, violinkonsert, Concerto en Ré, Samuel Dushkin, Hilary Hahn, 1900-talet, modernism
National Category
Cultural Studies Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-2054OAI: oai:DiVA.org:kmh-2054DiVA: diva2:928967
Educational program
Kandidatprogram musiker
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-05-17 Created: 2016-05-17 Last updated: 2016-11-14Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1135 kB)16 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1135 kBChecksum SHA-512
ddd7ffe6c1cf8f0c7a3ab1699e871e07ef2a42330c535d220f472dcc9dfa4d0e98837a54f5814e64746e7638f2dad2be3e72d06cbe935ca41d8cf6101fd8d340
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Classical Music
Cultural StudiesMusic

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 16 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 81 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf