Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Vem är Isabella?: en interpretationsstudie med avstamp i den italienska kulturhistorien
Royal College of Music in Stockholm, Department of Classical Music.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Följande arbete är en studie av den tid och samhälle som Rossinis opera L’italiana in Algeri skapades i och syftar till att ligga till grund för en rollgestaltning av operans huvudroll, Isabella, som är både musikaliskt och historiskt tidstrogen. Studiens huvudfrågeställning är ”Vem är Isabella?”. För att svara på frågeställningen har jag genomfört litteraturstudier som behandlat Rossini, librettisten Angelo Anelli, Italiens historia, operans roll i samhället, kvinnornas ställning i samhället, sångtekniken bel canto, teatertekniken commedia dell’arte och om att tolka Rossinis notskrift korrekt. I min analys har jag också använt mig av personliga erfarenheter från mina studier på Conservatorio di musica ”Giuseppe Verdi” i Milano, Italien. Resultatet av studien visar att rollen Isabella kommer från en lång tradition av komedi, både inom teater och opera, men att hon också kan ses som en politisk symbol. Detta är grunden för gestaltningen, men utöver detta har jag också funnit att det finns plats att öka rollens komplexitet genom att, där det finns utrymme, visa Isabellas mer sårbara sida i kontrast till hennes hjältinnekaraktär. Resultatet visar också att bilden av den italienska kvinnan är komplex och problematisk, där en kvinnlig självständighet efterfrågas, men bara om den sker på mäns villkor. Arbetet har lett till en grundkunskap som är till stor hjälp i min gestaltning av Isabella, men som även kommer att följa med mig i framtiden och ligga till grund för en bättre förståelse för den italienska operavärlden och dess verk.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 28 p.
Keyword [sv]
Opera, Rossini, interpretation, operahistoria, bel canto, l’italiana in Algeri, opera buffa
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-2063OAI: oai:DiVA.org:kmh-2063DiVA: diva2:929794
Educational program
Kandidatprogram musiker
Presentation
2016-06-01, Stora salen, Kungliga musikhögskolan, Lidingövägen 12, Stockholm, 19:00
Supervisors
Examiners
Note

Presentationen skedde i form av en kortversion av operan L'italiana in Algeri. I rollerna: Isabella - Lovisa Huledal, Taddeo - Oscar Quiding, Mustafà - Mårten Wåhlström, Lindoro - Jakob WallAckompanjeras av: Piano - Oskar Tjäder, Violin - Michelle Barth-Croon, Viola - Joel Andersson, Cello - Emil Wegberg

Available from: 2016-05-20 Created: 2016-05-19 Last updated: 2016-05-20Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(615 kB)71 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 615 kBChecksum SHA-512
b2f487627d4d31c88402a813a28f9aa95ee53d84936295b88c2a4de652f7c212ff3db5e00c4a28d2ccb0623fa9f30c6e664c932ca361e25c7d87711d46745929
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Classical Music
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 71 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 108 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf