Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
När Musiken Tystnar: en studie om tre olika personers uppfattning, upplevelser och minnen av musik
Royal College of Music in Stockholm, Department of Music Education.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

The aim of this work was to investigate and understand what the memory of music may be for three different musically active people. What do the interviewees say about their experience of music and memory, and how can this be compared with previous research in the area. The aim of the study was to increase understanding and awareness of music and how to understand this on an individual basis. Furthermore, my goal was to develop elements of music education and the understanding of music listening as a phenomenon.

By interviewing three people about their experiences of music, and by also making a listening test, I have been able to compare the responses I received, and the results of the listening test. The Listening test was done in such a way, that the respondents had to hum the songs they spontaneously remember, or worked with to see if there is a true match with the original recordings (audio files) and songs in terms of pitch and melody.

Through the study, I have come to the conclusion that music memory is highly individual. Just as we may have different perceptions of a song, or hear different things through selection, so can we "create" our own subjective memories of what we hear. I have come to the conclusion that there are a number of interesting aspects that affect what we remember of a song which makes it difficult to draw a general conclusion about how our memory for music works, however, I have come to a number of interesting aspects that influence how we remember music. One aspect that emerged from the study is that music memory is closely related to what we have up to date in our memory through repetition or that which is related in time and or have a strong connection to that which attracts us personally.

I also had my own theory that there is some kind of "precise music memory", ie a level of memory retrieval, where a person can remember the music "as is” That is, in the right key, tempo, and more. The results show that it could be possible that such a thing exists, but it is difficult to prove.

Abstract [sv]

Syftet med detta arbete var att undersöka och förstå vad musikminne kan vara för tre olika musikaliskt aktiva personer. Vad säger intervjupersonerna om sin upplevelse av musik och minne, och hur kan detta jämföras med tidigare forskning i området. Målet med studien var att utöka förståelse och medvetenhet om musik och hur man kan uppfatta detta på ett individuellt plan. Vidare var mitt mål att kunna utveckla delar av musikundervisningen och öka förståelsen för musiklyssnande som fenomen.

Genom att intervjua tre personer om sina upplevelser av musik, och även gjort lyssningstest, har jag kunnat jämföra de svar jag fått, samt resultaten av lyssningstesten. Lyssningstesten gick ut på att respondenten fick uppmaning att nynna på låtar de spontant kommer ihåg, eller arbetat med för att se om det stämde överrens med originalinspelningar (ljudfiler), av låtarna i fråga om tonart och melodi.   

Genom studien har jag kommit fram till att musikminne är högst individuellt. Precis som att vi kan ha olika uppfattningar om en låt, eller höra olika saker via selektering, så kan vi ”skapa” våra egna subjektiva minnen av det vi hör. Jag har kommit fram till att det finns ett flertal intressanta aspekter som påverkar vad vi kommer ihåg av en låt viket gör det svårt att dra en generell slutsats om hur vårt minne för musik fungerar, däremot har jag kommit fram till ett antal intressanta aspekter som påverkar vårt minne för musik. En aspekt som kommit fram i undersökningen är att musikminne är nära relaterat till det vi har aktuellt i vårt minne genom repetition eller det som är närliggande i tid, och eller har en stark koppling till det som attraherar oss personligen.

Jag hade även en egen teori om att det finns någon form av ”exakt musikminne”, dvs. en nivå av minnesframplockning, där en person kan minnas musiken ”som den låter”. Dvs, i rätt tonart, tempo med mera. Resultaten visar att det skulle kunna vara möjligt att något sådant existerar, men det är dock svårt att bevisa.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 30 p.
Keyword [sv]
Musik, Gehör, Minne, Inlärning
National Category
Music Pedagogy
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-2155OAI: oai:DiVA.org:kmh-2155DiVA: diva2:934803
Educational program
Lärarexamen i musik
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-06-10 Created: 2016-06-09 Last updated: 2016-06-10Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text

Search in DiVA

By author/editor
Hagos, Alexander
By organisation
Department of Music Education
MusicPedagogy

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

Total: 19 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf