Hur skiljer sig musikaliskt kunskapande och musicerande åt mellan självlärda och skolade musiker?
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE credits
Student thesis
Abstract [sv]
Syftet med denna studie är att undersöka skolade och icke skolade
yrkesmusikers syn på sitt eget lärande, övande och musicerande. Studien
grundas i huvudsak på den halvstrukturerade intervjuformen med fyra
yrkesmusiker verksamma främst inom det kommersiella musikfältet så som
blues, pop, rock, underhållningsmusik och i viss mån även jazz.
Undersökningen visar att det råder vissa skillnader mellan de båda
gruppernas syn på sin egen musikövning. Den oskolade gruppen tog väldigt
tidigt avstånd från traditionell lärarledd musikundervisning som verkade
hämmande på deras egen drivkraft, passion och skaparglädje. Konsekvensen
blev att inte behärska notläsning och musikteori samt att den individuella
övningen blev mycket ostrukturerad och tidskrävande, något de ångrar
mycket idag. Den skolade gruppen hade inte en lika tydlig och självständig
inställning till sitt musicerande i tidig ålder men fick däremot en musikalisk
drivkraft av att lära sig strukturerad övning och musikteori. Min studie visar
på olika aspekter som kan ge bäring åt att utveckla hjälpmedel och metoder i
en undervisningssituation där traditionella musikundervisningsmetoder
påvisar begränsningar.
Abstract [en]
The purpose of this study is to compare the formally educated and the selftaught
professional musicians’ approach to their own learning, practicing
and playing. The study is based mainly on the semi-structured interview
form with four professional musicians, primarily active in the commercial
music field in blues, pop, rock, show music and, to some extent, jazz. The
survey shows that there are some differences between the two communities’
views of practicing music. The untrained group moved away very early from
traditional classroom-style music teaching, which had seemed to hamper
their own drive, passion and creativity. The consequences of that departure
were not mastering sightseeing reading, or music theory. In addition, their
individual practice became very unstructured and time-consuming,
something they very much regret today. At an early age, the trained group
had a less clear and less independent approach to playing. They exhibited,
however, a musical motivation to learn structured exercise and music theory.
My study shows the different aspects that can give bearing to the
development of tools and methods in a teaching situation where traditional
music teaching methods demonstrate limitations.
Place, publisher, year, edition, pages
2016. , p. 47
Keywords [sv]
Autodidakt, drivkraft, gehörsbaserad lärande, motivation, oskolade, pop, rock, skolade, övning
National Category
Humanities Pedagogy Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kmh:diva-2157OAI: oai:DiVA.org:kmh-2157DiVA, id: diva2:935053
Educational program
Ämneslärarprogram med inriktning mot gymnasieskolan
Supervisors
Examiners
2016-06-102016-06-092016-06-10Bibliographically approved