Change search
Refine search result
3456789 251 - 300 of 2325
CiteExportLink to result list
Permanent link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Rows per page
  • 5
  • 10
  • 20
  • 50
  • 100
  • 250
Sort
  • Standard (Relevance)
  • Author A-Ö
  • Author Ö-A
  • Title A-Ö
  • Title Ö-A
  • Publication type A-Ö
  • Publication type Ö-A
  • Issued (Oldest first)
  • Issued (Newest first)
  • Created (Oldest first)
  • Created (Newest first)
  • Last updated (Oldest first)
  • Last updated (Newest first)
  • Disputation date (earliest first)
  • Disputation date (latest first)
  • Standard (Relevance)
  • Author A-Ö
  • Author Ö-A
  • Title A-Ö
  • Title Ö-A
  • Publication type A-Ö
  • Publication type Ö-A
  • Issued (Oldest first)
  • Issued (Newest first)
  • Created (Oldest first)
  • Created (Newest first)
  • Last updated (Oldest first)
  • Last updated (Newest first)
  • Disputation date (earliest first)
  • Disputation date (latest first)
Select
The maximal number of hits you can export is 250. When you want to export more records please use the Create feeds function.
  • 251.
    Björkman, Ismahni
    Royal College of Music in Stockholm.
    Hur blir jag expert på mitt eget lärande?2007Student thesis
  • 252.
    Björkman, Solveig
    Royal College of Music in Stockholm.
    Musikterapi och sång. Sångseminarium 10/2 -82.1982Student thesis
  • 253.
    Björkström, Simon
    Royal College of Music in Stockholm.
    Brasspedagogik ur ett didaktiskt perspektiv.2000Student thesis
  • 254.
    Björn, Anna
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Composition and Conducting.
    Kokong – ett förändringsverk: Ljudinstallationer med utgångspunkt i biologiska processer2018Independent thesis Basic level (degree of Bachelor of Fine Arts), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
    Abstract [sv]

    Denna text är en reflektion kring frågeställningen: Hur kan ljudinstallationer skapas med utgångspunkt i biologiska processer? 

  • 255.
    Blixt, Johan
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Composition and Conducting.
    Kanoper: utanför Musiken2015Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
    Abstract [sv]

    Jag har tidigare haft mina funderingar över att reflektera kring mitt eget verk och mitt eget komponerande. Funderingar om att det skulle bli för personligt och utlämnande. Det finns dock något spännande i att skriva om sig själv och sitt komponerande, en möjlighet att göra en resa inom sig själv. Så jag har i slutändan beslutat mig för att ta denna chans att skriva om mina tankar kring musik och om hur jag arbetar med utommusikalisk inspiration i mitt komponerande.

    Orkesterstycket Kanoper, den klingande delen av mitt examensarbete, är inspirerat av den egyptiska mytologin och gudavärlden; utan att jag är religös eller en anhängare av den gammelegyptiska tron, men jag har en förkärlek för det mytiska. Mytologi har varit ett stort nöje och en inspirationskälla för mig enda sedan jag var ett litet barn och jag lånade böcker om grekisk, egyptisk och nordisk mytologi från familjens bokhyllor, först kanske mest för att titta på bilder men allteftersom jag lärde mig läsa så var det några av de första böckerna jag läste. Jag tycker att den egyptiska mytologin lämpar sig väl för de undertonerna jag vill jobba med när jag skriver mina stycken samt inspirerar till de klangerna jag vill ha med i mina kompositioner.


  • 256.
    Blixt, Johan
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Composition and Conducting.
    Stegvist komponerande: strategier för att skapa flow2017Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
    Abstract [en]

    In this thesis I describe my work with a short opera called Dags which I have composed during my master program in composition at Kungl. Musikhögskolan. I use an auto-ethnographic method to describe my reflections of different aspects of composition. I want to expose parts of my compositional work, the deadlocks that can arise when composing and the strategies I use to get out of the deadlocks. I call the strategy I have created step-wise composing, borrowing a term from the study of counterpoint. I will describe how one as a composer can focus on many small problems and solve them one by one instead of trying to solve a large complex problem instantaneously.

    Music history, technical aspects of music and quotations are things that inspire me to write music. I will describe different methods for composing and also historical and contemporary practices for how to compose step-wise, and create one’s own flow.

  • 257.
    Blixt, Niclas
    Royal College of Music in Stockholm.
    Dirigentens olika roller i litteraturen: en granskning av tio läromedel i dirigering2001Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
  • 258.
    Blom, Ann
    Royal College of Music in Stockholm.
    Tankar och idéer kring en lekfull pianoundervisning för barn - improvisationer och lärarackompanjemang -1992Student thesis
  • 259.
    Blomberg, Saga
    Royal College of Music in Stockholm.
    Eurytmi - en rörelsekonst. En jämförande studie av tre eurytmers syn på sin konstart2007Student thesis
  • 260.
    Blomqvist, Janne
    Royal College of Music in Stockholm.
    Musiken i särskolan1980Student thesis
  • 261.
    Boberg, Karin
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Music Education.
    Kalejdoskop: En studie av musiklärares ämnesövergripande arbete i år 6–92013Independent thesis Advanced level (degree of Master (One Year)), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
    Abstract [en]

    ”Kaleidoscope – a research of music teachers interdisciplinary studies in year 6 – 9” is an independent study at the Master´s level (15 credits) at the Royal College of Music in Stockholm. This study explores music teachers’ involvement in, or usage of, interdisciplinary studies in year 6–9 in Swedish compulsory schools. The research was done during the school year 2012/2013. The purpose of the research was to understand what it is that affect a music teacher to arrange interdisciplinary studies for their students or not. The method used was qualitative semi structured interviews. In the research, eight music teachers have been interviewed. The information from them was put together in Engeströms activity system. A comparison of an analysis, between a system that explains an activity where their does not exist any, or rarely exist any, interdisciplinary studies for the students, and a system where there does exist interdisciplinary studies, was done. Also a comparison of the analysis between two of the music teachers when they move from a system that is arranging interdisciplinary work to one that does not, was done. Thru this comparison reveals that it is mainly the written and non-written rules of the school that affect the presence of interdisciplinary studies or not. The research shows that it is not the individual music teacher’s engagement in the interdisciplinary work, which is the main factor if interdisciplinary studies are done, or not.

  • 262.
    Boberg-Jonsson, Anita
    Royal College of Music in Stockholm.
    "Det finns inga omusikaliska barn" (Carl Nielsen, 1865-1931)1984Student thesis
  • 263.
    Bodelius, Lisa
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Jazz.
    Lisa Bodelius Quartet: spelar musik av Gabriel Fauré och Lisa2012Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
  • 264.
    Bodemyr, Marianne
    Royal College of Music in Stockholm.
    Folkdans med utvecklingsstörda, vuxna1985Student thesis
  • 265.
    Bodén, Ann-Marie
    Royal College of Music in Stockholm.
    Bo Bergman, Pär Lagerkvist. Två diktare som inspirerat till musik.1985Student thesis
  • 266.
    Bohm, Gunilla
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Music Education.
    "Det är ju kontakt med min själ" En studie av två musikterapeuters tankar kring musiken i sina liv2004Independent thesis Advanced level (degree of Master (One Year)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
  • 267.
    Bohm, Gunilla
    Royal College of Music in Stockholm.
    Från musiklärare till musikterapeut. En processbeskrivning.1994Student thesis
  • 268.
    Bohman, Ingrid
    Royal College of Music in Stockholm.
    Musik - kommunikation - förståndshandikapp. "Musikens möjligheter att stimulera språkutveckling hos två förståndshandikappade barn"1984Student thesis
  • 269.
    Bojadzijev, Sonja; Bunne
    Royal College of Music in Stockholm.
    Musik som stimulans för utveckling av läs- och skrivförmåga1988Student thesis
  • 270.
    Bokström, Britt-Marie
    Royal College of Music in Stockholm.
    Det var en gång en myra... Musikterapeutiskt arbete med Robin 8 år1990Student paper other, 5 credits / 7,5 HE creditsStudent thesis
  • 271.
    Bolin, Minna
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Composition and Conducting. Stockholms Dramatiska Högskola.
    Från ljud till musik: Ett experimenterande med ljud i filmberättande2018Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
    Abstract [sv]

    Vad berättar ljud för oss? Olika ljud ger olika konnotationer beroende på vem som lyssnar, vad den har för förkunskaper och erfarenheter. Lyssnandet är i allra högsta grad subjektivt. Vad har en filmmusikkompositör för ansvar? Är det viktigt att vara tydlig i vilka val av ljud kompositören gjort och varför just de ljuden valts ut? Spelar det egentligen någon roll när det subjektiva lyssnandet träder in? Behöver de ljud vi hör vara det vi tror att de är?

    Det här är några av de frågor som intresserar mig och ligger till grund för det ämne som jag har valt: experimenterande med ljud i filmberättande. I mitt examensarbete har jag både konstnärligt och i denna text reflekterat kring ämnet.

  • 272.
    Bolin, Minna
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Jazz.
    Konstnärligt kandidatarbete2011Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
  • 273.
    Boman, Patrik
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Jazz.
    Reflektioner: reflektioner kring skapandet av musik2009Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
  • 274.
    Bondesson, Jonathan
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Folk Music.
    Examensarbete Gitarr: Examenskonsert & Granaínas, stilanalys av en flamenco palo2016Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
  • 275.
    Bondesson, Jonathan
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Folk Music.
    Hör Färger och Se Ljud: Vad händer när jag kombinerar flamencogitarr och film i ett live-framträdande?2018Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
    Abstract [en]

    Hear Color and See Sound - What happens when I combine flamenco guitar and film in a live performance?

    This master thesis explores the combination of two art forms. The purpose is to use live projections to enhance my guitar composition with movie. My research question is: what happens when I combine flamenco guitar and film in a live performance? I explore if visual qualities add a deeper meaning to my instrumental music by experimenting with color science and video telling/editing techniques. I’ve tested through surveys and live performances if the audience perceive my music differently, by showing contrasting footage or footage that synchronize with my musical compositions. Resulting in an exam concert where I control the prerecorded video compositions with a touch screen interface through the video-jockey software Resolume, while also performing the music (which have been timed for the videos) live together with a flamenco singer and dancer.

  • 276.
    Bornholm, Sofia
    Royal College of Music in Stockholm.
    På vilka sätt kan rytmikmetoden berika och fördjupa instrumentalspelet?1995Student paper other, 5 credits / 7,5 HE creditsStudent thesis
  • 277.
    Bornholm, Sofia
    Royal College of Music in Stockholm.
    Rytmik för träblåsare1993Student thesis
  • 278.
    Bosdotter Persson, Åsa
    et al.
    Royal College of Music in Stockholm.
    Johansson, Sofia
    Royal College of Music in Stockholm.
    Påverkar synestesin musikupplevelsen?1999Student thesis
  • 279.
    Boss, Hanna
    et al.
    Royal College of Music in Stockholm.
    Nilsson, Hedvig
    Royal College of Music in Stockholm.
    Färdig musiklärare efter examen?2009Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
    Abstract [sv]

    I det här arbetet undersöker vi om musikläraren verkligen är så förberedd på yrkets alla delar som man borde vara efter avslutad utbildning. Studien är indelad i tre rubriker; Arbetsliv, Kunskapsmål och bedömning samt Utbildning; för att ge en övergripande bild av de olika delarna i utbildning och yrkesliv för musikläraren. Vi har valt att intervjua sex nyutbildade musiklärare som är yrkesverksamma inom grundskola och gymnasium. Vi tittar även på styrdokument för vad en lärarutbildning ska innehålla samt hur exempelvis utvecklingssamtal och betygssättning ska genomföras i grundskola och gymnasium.

    Vi har bl.a. kommit fram till att Kungliga Musikhögskolans lärarutbildning har brister i att informera lärarstudenterna om mentorskap, utvecklingssamtal och betygsättning.

  • 280.
    Boström, Eva
    Royal College of Music in Stockholm.
    Duetter1986Student thesis
  • 281.
    Bothzén, Staffan
    Royal College of Music in Stockholm.
    Musikalisk kommunikation. Musikterapeutiskt arbete med en flerhandikappad flicka.1986Student thesis
  • 282.
    Botzén, Lisa
    Royal College of Music in Stockholm.
    Lyssnar du som jag?1997Student paper other, 5 credits / 7,5 HE creditsStudent thesis
  • 283.
    Boussard, Kristin
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Composition and Conducting.
    Extending Choirs: att komponera för kör med alternativ notation och utvidgade rösttekniker2016Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
  • 284.
    Brag, Felix
    et al.
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Music and Media Production.
    Jonas, Claudia
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Music and Media Production.
    Klint, Ludvig
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Music and Media Production.
    Petersson, Erik
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Music and Media Production.
    Sjöstedt, Simon
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Music and Media Production.
    Veen, Nanno
    Verdonk, Sophie
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Music and Media Production.
    En undersökning av kreativitetsaspekter i aktuella handböckerom songwriting2017In: Elva studier om kreativitet imusikproduktion: Till invigningen av Kungl. Musikhögskolans nya campus 2017 / [ed] Jan-Olof Gullö, Stockholm: KMH , 2017, p. 7-22Chapter in book (Other academic)
    Abstract [sv]

    Med syfte att bidra till ökad kunskap om kreativitet i songwriting undersöks iden här studien hur olika aspekter av kreativitet kommer till uttryck i aktuelllitteratur av handbokskaraktär om songwriting. Det undersökta materialetomfattar tolv handböcker, varav en på svenska och övriga på engelska. Dessatexter valdes ut efter sökning i nätbokhandeln med just songwriting ochsynonyma begrepp som sökord. Med kunskapskritisk analys har vi söktkunskap om vilka de som författat dessa böcker är, vem som den förväntademottagaren samt hur olika kreativitetsbegrepp tas upp i texterna. Även omanalysen visar att det finns stora skillnader mellan de olika böckernaanvänder många av författarna, som utan undantag själva har omfattandeprofessionell erfarenhet från musikbranschen, magkänsla, eller liknandeuttryck, för att beskriva vad som krävs för att utveckla kreativitet och nåframgång i songwriting. Även hantverksmässigt kunnande, vikten av ettarbetsflöde som inte hindrar skapandet och att hårt arbete och ihärdighetbetalar sig i form av att man med förvärvad kunskap har möjlighet att varakreativ när inspirationen slår till, är uppfattningar som kommer fram i denanalyserade litteraturen.

  • 285.
    Brandell, Jonathan
    Royal College of Music in Stockholm.
    Visuell produktion - ett arbete om bildkommunikation och produktanvändarvänlighet2005Student thesis
  • 286.
    Brandt, Thomas
    Royal College of Music in Stockholm.
    Emile: ett liv av rörelse1985Student paper other, 5 credits / 7,5 HE creditsStudent thesis
  • 287.
    Bratterud, Marina
    Royal College of Music in Stockholm.
    Ämnesintegrering i ett utvecklingsprojekt2003Student thesis
  • 288.
    Brattgård, Kajsa
    Royal College of Music in Stockholm.
    Begreppet lovsång och dess former i svenska kyrkan. "Han lade en ny sång i min mun..."2005Student thesis
  • 289.
    Brdarski, Aleksandar
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Music Education.
    "Estet? Tack, men nej tack!": En fokusgruppstudie om det sjunkande söktrycket på det estetiska programmet på gymnasiet2018Independent thesis Advanced level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
    Abstract [sv]

    Söktrycket på det estetiska programmet har sjunkit markant de senaste sex åren. Det samtidigt som förstahandssökande till alla andra högskoleförberedande program fortsätter att stiga. Tidigare forskning visar på att det finns en förförståelse kring det estetiska programmet och att det är den negativa synen hos vuxna människor som påverkar ungdomar idag att söka sig till andra program. Samtidigt som de vuxna inte riktigt är medvetna om att det estetiska programmet är högskoleförberedande. Jag har i denna uppsats valt att genomföra fokusgruppsamtal med elever från det estetiska samt tekniska programmet. Jag ville ta reda på hur dessa elever möjligtvis påverkats av vuxnas syn och tankar kring gymnasieskolan. Det framgick klart att eleverna jag intervjuade själva var medvetna om en negativ syn kring det estetiska programmet och att det upplevdes som mindre seriöst och lite lättare. Resultaten analyseras med hjälp av en normteori som baseras på tre stycken normbildande komponenter, och teorin används här som ett analytiskt verktyg. Genom dessa komponenter och tidigare forskning så försöker jag hitta förklaringar till varför ungdomar idag, i större grad, väljer att läsa annat än det estetiska programmet.

  • 290.
    Bremer, Matilda
    Royal College of Music in Stockholm.
    Rätt musik för rätt instrument?: den Tidiga Musikens plats i dagens blockflöjtsundervisning2011Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
    Abstract [sv]

    Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur dagens blockflöjtspedagoger arbetar med Tidig Musik med sina elever, och hur dessa elever mottar den repertoaren. Jag har också ställt mig frågande till den ”popifiering” som jag tycker pågår i blockflöjtsundervisningen, där man i allt större utsträckning rör sig bort från blockflöjtens ursprungsrepertoar.

    Jag har djupintervjuat tre erfarna blockflöjtspedagoger, och utifrån dessa intervjuer kunnat dra slutsatsen att det visst spelas mycket Tidig Musik med blockflöjtseleverna, och att pedagogerna själva inte upplever någon egentlig motsättning mellan Tidig Musik och den populärmusikaliska repertoaren. Dessutom verkar det som att eleverna själva instinktivt uppskattar och accepterar den Tidiga Musiken, eftersom den fungerar bra och låter fint på instrumentet. Därmed finns det ett egenvärde i att spela just Tidig Musik på just blockflöjt.

  • 291.
    Bremer, Mikael
    Royal College of Music in Stockholm.
    Vänsterhandsteknik för klassisk gitarr2010Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
  • 292.
    Bretschneider, Sophie
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Classical Music.
    Examensarbete2012Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
  • 293.
    Broberg, Elvira
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Classical Music.
    Virtuos romantik i trumpetklang: en studie om Vassily Brandts Trumpet Concerto No. 12017Independent thesis Basic level (degree of Bachelor of Fine Arts), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
  • 294.
    Brockland, Tomas
    Royal College of Music in Stockholm.
    Att utveckla treackordsblues. Ett specialarbete om ackordsuppbyggnad för gitarr1995Student thesis
  • 295.
    Brokvist, Robin
    et al.
    Royal College of Music in Stockholm.
    Ferm, Christer
    Royal College of Music in Stockholm.
    Musikskoleelevers instumentval - föräldrarnas påverkan?2008Student thesis
  • 296.
    Broman, Gustav
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Jazz.
    Utanför Komfortzonen.: det är Hajk2016Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
  • 297.
    Bromander, Frida
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Classical Music.
    Examenskonsert2011Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
  • 298.
    Bromander, Vilhelm
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Jazz.
    Pratar om musik2011Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
  • 299.
    Bromander, Vilhelm
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Jazz.
    Solokontrabas: hur akustik, intonation och perception inspirerat till ny musik.2017Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
    Abstract [en]

    Acoustics, intonation and perception are fields that musicians deal with every day. Even so, they are rarely taught extensively in musical education. In my artistic project I investigated how new knowledge in these fields could work as a musical resource and inspire to new solo music for double bass.

     My method has been to compose studies, to make use of this new knowledge in a musical setting. In the etudes I have isolated small areas such as; beating, multiphonics, overpressure, just intonation intervals, the pitch-rhythm continuum, difference tones and microtonal modulation.

    This work has changed my view of the concept tone, interval and consonance/dissonance. Working this way has triggered a lot of inspiration and productivity for new unexpected music. This text could be useful for double bass or string players, composers for double bass, musicians that want inspiration in solo playing or incorporate Just Intonation in their musical language.

  • 300.
    Brorsson Trell, Charlotte
    Royal College of Music in Stockholm, Department of Music Education.
    Relationskompetens: att bygga relationer i individuell instrumentalundervisning2013Independent thesis Advanced level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
    Abstract [sv]

    Undersökningen har syftat till att beskriva en lärares syn på hur hon gör när hon arbetar med att skapa, bevara och fördjupa den professionella relationen till sin elev i individuell instrumentalundervisning. För att nå syftet har jag intervjuat två instrumentallärare på en kulturskola. De teoretiska begreppen och verktygen för arbetet med relationen, fann jag i det terapeutiska och psykologiska fältet. Det är med hjälp av dessa som jag beskriver vad lärarna säger att de gör, som leder till att kontakt skapas, bevaras och fördjupas.De tendenser som jag tycker mig se, är att de verktyg lärarna mest använder sig av, är de som handlar om att vara en vanlig och ansvarsfull medmänniska, som har ett intresse av att bidra till andra människors växande. De första gångerna de träffar en elev inriktar de sig på att skapa en kontakt. De ser att denna kontakt är inkörsporten till själva undervisningen. Lärarna beskriver att de lägger mycket tid på samtal med eleverna i syfte att lära känna dem. De letar efter gemensamma nämnare, exempelvis en gemensam bekant, i syfte att skapa kontakt. Att bjuda på sig själv och personlig information är också ett sätt att söka kontakt. De lyssnar noga efter något intresse som eleven har och följer upp det. Oftast är det inte något som har med musik att göra som skapar kontakten utan något personligt. Elever är olika konstaterar lärarna. Några får man kontakt med snabbt och några får man aldrig kontakt med. Lärarna slutar dock aldrig att försöka. När kontakt sedan finns och undervisningen är i full gång behöver man tänka på att bevara och ibland fördjupa kontakten. Lärarna beskriver då att de fortsätter lyssna och minns informationen för att sedan kunna återkoppla till sådant som eleven vid ett tidigare tillfälle har berättat om, exempelvis ett kalas, och fråga hur det var osv. Att inte döma eller kommentera uppenbara tecken på att en elev mår dåligt och relationen då blir osäker, är ett sätt att bevara relationen. I diskussionen tas några verktyg upp som, om lärarna hade tillgång till dem, skulle kunna öka kvaliteten i relationen. Exempel på ett sådant är verktyget, att förvänta sig lite mer än eleven själv. Detta verktyg skulle kunna tänkas göra att eleven känner sig sedd utifrån sin fulla potential och därmed leda till en djupare relation. Gemensamma samtal i kollegiet kring teoretiska begrepp och hur man arbetar med relationen till sina elever, är vidare ett verktyg som inte används. Att ha sådana samtal på agendan skulle kunna leda till att relationerna till eleverna förbättras och därmed gör undervisningen mer effektiv.

3456789 251 - 300 of 2325
CiteExportLink to result list
Permanent link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf